Volkswagen je poprednou európskou automobilkou, ktorá sa už dlhšiu dobu topí v problémoch. V dohľadnej budúcnosti sa to ale môže zmeniť, a to vďaka dôležitému strategickému partnerstvu so spoločnosťou Rivian. Táto spolupráca môže znamenať veľké zmeny nielen pre Volkswagen, ale aj celé odvetvie elektrického pohonu. Téme sa venuje Autoblog.
Spoločný podnik týchto dvoch firiem v hodnote 5,8-miliardy dolárov, ktorý bol oznámený ešte koncom roka 2024, sa zameriava na integráciu pokročilej elektrickej architektúry a softvérových riešení od Rivianu do budúcich modelov Volkswagenu. Ultimátnym cieľom spolupráce je zjednodušiť výrobu, znížiť hmotnosť vozidiel a umožniť bezdrôtové aktualizácie softvéru, čo je oblasť, v ktorej tradiční výrobcovia zvyknú zaostávať.
Rivian v hľadáčiku mnohých automobiliek
Podľa Wassyma Bensaida, spolugenerálneho riaditeľa spoločného podniku a zároveň hlavného softvérového riaditeľa Rivianu, už dnes prejavujú záujem aj o kooperáciu aj ďalšie automobilky. Hoci neprezradil konkrétne mená, zdôraznil, že viaceré spoločnosti chcú získať prístup k jeho inovatívnej technológii.
Rivian totiž vyvinul elektrickú architektúru, ktorá znižuje počet elektronických riadiacich jednotiek a skracuje dĺžku kabeláže, čo vedie nielen k ľahším, ale aj lacnejším vozidlám. Tieto riešenia zároveň umožňujú plynulé softvérové aktualizácie, podobne ako pri smartfónoch.
Tradičné automobilky majú problém vyvinúť vlastné softvérovo riadené vozidlá, a práve v tomto smere im spoločný podnik Rivian-Volkswagen ponúka rýchle a nákladovo efektívne riešenie. Bensaid uviedol, že každý ďalší výrobca, ktorý chce technologicky napredovať, môže dnes považovať spoločný podnik za jedného z kľúčových partnerov pre spoluprácu.
Rivian týmto rieši dve hlavné výzvy, ktorým čelia etablované automobilky, a to znižovanie výrobných nákladov a prispôsobenie sa trendu digitalizácie. Vďaka jeho technológii môžu výrobcovia uviesť na trh elektromobily vybavené moderným softvérom bez potreby dlhého a finančne náročného vývoja.
Veľká zmena pre nové elektromobily
Spolupráca Rivianu s Volkswagenom však nie je len o poskytovaní technológií. Pre Rivian ide o strategický krok, ktorý mu umožní zvýšiť objem výroby a získať výhodnejšie podmienky od dodávateľov, čo je kľúčové pri plánovaní uvedenia cenovo dostupnejšieho modelu R2 SUV v roku 2027.
Vyšší objem produkcie znamená lepšie vyjednávacie pozície pri obstarávaní súčiastok, čo je dôležité v čase, keď sa dopyt po elektromobiloch spomaľuje.
Toto partnerstvo pritom nadobúda ešte väčší význam vzhľadom na zmenu politického smerovania v Spojených štátoch pod novou administratívou prezidenta Donalda Trumpa. Rivianu sa tento mesiac podarilo zabezpečiť úver vo výške 6,6-miliardy dolárov od Ministerstva energetiky Spojených štátov na financovanie výrobného závodu v Georgii, kde plánuje vyrábať nové modely R2 a R3.
Trump však už avizoval, že federálna vláda nebude poskytovať podporu pre elektromobily, čo môže ovplyvniť celý sektor.
Pre Volkswagen je táto spolupráca zase príležitosťou na rýchly prístup k softvérovým inováciám Rivianu, pričom práve v tejto oblasti mala nemecká automobilka v minulosti problémy. Partnerstvo tak zapadá do jej širšej stratégie zlepšenia technologického základu elektromobilov a udržania konkurencieschopnosti na globálnom trhu.
Potenciálna dominancia západu
Kým Rivian a Volkswagen sústredia svoje úsilie na rozvoj spoločného podniku, potenciálne zapojenie ďalších výrobcov by mohlo z tejto platformy spraviť jeden z dominantných hráčov na západnom trhu elektromobilov – hneď po Tesle. Analytici z Canaccord Genuity upozorňujú, že táto spolupráca zmierňuje finančný tlak na Rivian a poskytuje mu väčšiu flexibilitu pri inováciách.
Pre automobilky, ktoré chcú držať krok s technologickým vývojom, sa tak partnerstvo s Rivianom javí ako zásadná príležitosť. S rastúcim dopytom po moderných elektromobiloch by táto spolupráca mohla ovplyvniť celý trh a urobiť z Rivianu nielen výrobcu vlastných modelov, ale aj jedného z hlavných inovátorov v oblasti elektromobility.
Veľký prínos hlavne pre Európu
Pokiaľ by viacero automobiliek začalo využívať pokročilé technológie Rivianu, mohlo by to znamenať rýchlejší proces optimalizácie výroby, a teda rýchlejší príchod cenovo dostupnejších elektromobilov. To by bola značná pomoc pre Európsku úniu (EÚ), kde predaj elektrických vozidiel dlhší čas stagnuje až klesá.
Štatistiky mu kazia hlavne menej rozvinuté, respektíve ekonomicky slabšie krajiny, ktoré nemajú nastavené stabilné či prínosné dotácie. Do tejto kategórie spadá aj Slovensko.
Podľa eurokomisárky Teresy Ribery však Európska komisia (EK) aktuálne zvažuje zavedenie celoeurópskych dotácií na elektromobily, a to na základe návrhu, ktorý predložil nemecký kancelár Olaf Scholz. Konkrétne pre denník Financial Times uviedla, že EK skúma rôzne možnosti podpory nákupu elektrických vozidiel prostredníctvom tzv. harmonizovaných dotácií.
Návrh pôvodne predložil nemecký kancelár Olaf Scholz počas ekonomického fóra v Davose. Scholz vyjadril nadšenie z toho, že jeho návrh získal podporu predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej. Zdôraznil, že cieľom je nahradiť národné stimuly jednotným európskym prístupom.
Plán nemeckého kancelára nateraz nemá jasné kontúry. V minulosti však podporoval napríklad daňové úľavy pre elektromobily vyrobené na území Nemecka. Tamojšia strana CSU v rámci kampane potom navrhovala bonusy vo výške 3 600 eur.
Harmonizované dotácie by mohli byť efektívnym riešením pretrvávajúceho problému, ktorým je slabá adopcia elektromobilov zo strany európskeho obyvateľstva. Ribera poukázala na potrebu vyhnúť sa konkurenčnému súpereniu medzi členskými štátmi, ako aj na zmysel zavedenia celoeurópskych opatrení, ktoré by rešpektovali pravidlá Svetovej obchodnej organizácie (WTO).