Elektromobil nemusí mať iba jedno využitie. Fraunhoferov inštitút publikoval zaujímavú štúdiu, ktorá umožní využívať elektromobil ako domácu batériu.
Vďaka technológii obojsmerného nabíjania by elektrické vozidlá mohli byť nápomocné pri ukladaní energie zo slnka a vetra. Táto energia nahromadená počas dňa by sa potom mohla využívať v noci, čím by sa znížila závislosť od tradičných elektrární. O téme napísal portál Interesting Engineering.
Prelomová štúdia o elektromobiloch
Nemecký inštitút prišiel s prelomovou štúdiou, ktorá by mohla rozšíriť možnosti používania batérií, ktoré sa nachádzajú v elektromobiloch. V krajinách, kde je počas dňa dostatok slnka, by batérie plnili úlohu domácich akumulátorov. Ak by sa technológia obojsmerného nabíjania spojila so solárnymi panelmi, tento spôsob používania by mohol výrazne odbremeniť domácnosti od finančnej záťaže. Domácnosti by ročne ušetrili nemalú čiastku za energie a stali by sa menej závislými od tradičných elektrární.
Štúdia zistila, že väčšina elektrických vozidiel v Nemecku sa používa v priemere iba hodinu denne. Zostáva tak 23 hodín, ktoré je možné efektívne využiť.
Elektromobily ako domáce batérie
Nemecký think tank navrhol vyššie popísaný druh stratégie pre efektívnejšie využitie solárnej a veternej energie. Domácnosti, ktoré vlastnia EV, môžu potom jednoducho využívať obnoviteľnú energiu. Fungovalo by to tak, že zaparkované elektromobily pripojené k elektrickej sieti by dodávali energiu do siete, keď sa zvýši dopyt. Nedávna štúdia, ktorú si objednala Európska environmentálna organizácia Transport & Environment, odhaduje, že by sa týmto spôsobom mohlo ušetriť až 22 miliárd eur ročne.
Okrem iného táto štádia naznačuje, že elektromobily používané ako domáce akumulátory by teoreticky mohli pokryť 9 percent spotreby elektrickej energie v celej Európskej únii. Pri vhodných podmienkach by to bolo dokonca až 20 percent.
Technológia s globálnym potenciálom
Podľa štúdie Fraunhoferovho inštitútu s priemernou kapacitou 60 kWh batérie na elektromobil by mohla globálna flotila EV s obojsmerným nabíjaním dodať 90 miliárd kWh elektriny. Bežný používateľ elektromobilu by vďaka tejto technológii ušetril od 31 do 780 eur ročne. Niektoré európske štáty na tieto účely už poskytujú stimuly, napríklad Francúzsko. Podpora obojsmerného využívania batérie elektromobilu je teda na vzostupe a zrejme sa postupne rozšíri aj do ďalších európskych krajín.