V nemeckom Bádensku-Württembersku, kde pôsobí prevádzkovateľ prenosovej sústavy TransnetBW, sa zrodil projekt vo forme aplikácie určený pre všetkých spotrebiteľov elektrickej energie. Podstatou je, že táto aplikácia predpovedá, ako na tom bude daný región v nasledujúcich hodinách či dňoch s dostupnosťou obnoviteľných zdrojov.
V ideálnych prípadoch má sieť dostatok alebo dokonca prebytok zelenej energie. Aplikácia potom radí užívateľom: „Môžete pokojne nabíjať elektromobil, zapnúť sušičku alebo využiť elektrickú rúru.“ Naopak, keď aplikácia naznačí kritické obdobie, vysiela signál, že obnoviteľné zdroje nepostačujú na momentálnu spotrebu. Takto potom vyzýva užívateľov, aby upravili svoje správanie a obmedzili najväčších „žrútov“ energie, či už ide o nabíjanie auta, alebo zapnutie niektorých energeticky náročných spotrebičov.
Celé to pripomína predpoveď počasia, kde intenzita vetra alebo slnka určuje, koľko zelenej energie bude k dispozícii. Aplikácia spracováva tieto údaje a dopĺňa ich o informácie z prenosovej sústavy, takže dokáže dopredu predpovedať, kedy môže nastať riziko výpadkov alebo tlak na dovoz elektriny zo zahraničia.
Kedy sa oplatí nabíjať a kedy je lepšie zhasnúť?
Aplikácia StromGedacht pracuje s rôznymi farebnými fázami, ktoré popisujú stav siete:
- Zelená fáza: Ideálne podmienky. V regióne je dostatok alebo dokonca prebytok obnoviteľnej energie, spotrebitelia teda môžu zapínať zariadenia bez obmedzení. Práve v týchto chvíľach môžu motoristi výhodne nabíjať elektromobily, lebo tak nabíjajú „zelenou“ energiou a pomáhajú vyvážiť spotrebu a výrobu.
- Oranžová fáza: Začínajú sa objavovať nedostatky v dodávke čistej energie, hrozí zvýšený odber z fosílnych zdrojov alebo dovoz elektriny. Aplikácia preto nabáda ľudí k redukcii niektorých úkonov, napríklad odkladu prania alebo dobitia batérie v aute, kým sa sieť nezotaví. Tým by sa mala minimalizovať potreba dovozu špinavších foriem energie.
- Červená fáza: Situácia sa stáva kritickou, hrozia výpadky alebo núdzové dovozy za vysokú cenu. V takomto čase by spotrebitelia mali používať len nevyhnutné spotrebiče a vyhnúť sa nabíjaniu elektromobilov. Cieľom je predchádzať riziku kolapsu siete či masívnym výkyvom cien.
Podľa doterajších údajov z aplikácie je v Bádensku-Württembersku väčšina dňa vo „zelenom“ alebo „svetlozelenom“ režime, teda je dostatok energie. Občas sa však vyskytnú situácie, keď hlavné obnoviteľné zdroje (vietor, slnko) nevyprodukujú požadovaný výkon, a sieť tak môže byť zraniteľnejšia.
Budúcnosť elektromobility ako riešenie aj riziko
Zvyšujúci sa počet elektromobilov prehlbuje nárok na elektrickú infraštruktúru, no zároveň podľa niektorých scenárov môžu práve autá so zabudovanými batériami pomôcť vyvažovať sieť. Ide o tzv. obojsmerné nabíjanie, kde elektromobil v čase prebytku zelenej energie načerpá elektrinu a pri červenej fáze alebo nedostatku ju môže vrátiť do siete. Takáto vízia sa však spája s mnohými praktickými otázkami: či majiteľ dovolí sťahovať energiu z vlastnej batérie a či to nenaruší životnosť akumulátora.
Napriek tomu je zrejmé, že zapojenie spotrebiteľov do riadenia odberu bude stále dôležitejšie. Tradičná koncepcia elektrickej siete, kde sa výroba flexibilne prispôsobuje dopytu, naráža na limity, najmä keď rastie podiel fluktuujúcich obnoviteľných zdrojov. Preto nastupuje model, kde aj domácnosti zohrávajú aktívnu úlohu v udržiavaní rovnováhy.