V Nemecku funguje od roku 2019 dopravné značenie s označením 277.1, ktoré má zvýšiť bezpečnosť najmä pre cyklistov, motocyklistov a ďalších zraniteľných účastníkov premávky. Ide o zákaz predbiehania nákladnými a osobnými vozidlami, ale tiež motocyklami s postranným vozíkom, ak sa na danom mieste nachádzajú cyklisti alebo motorkári. Značka sa osádza na neprehľadných či úzkych úsekoch, napríklad na prudkých zákrutách alebo v kopcovitom teréne.
Zavedenie tohto opatrenia reaguje na narastajúce štatistiky dopravných kolízií, pri ktorých môžu cyklisti skončiť so zraneniami či fatálnymi následkami, keď ich pri predbiehaní vytlačí auto alebo kamión. Nemecká polícia pri každom porušení zákazu ukladá pokutu 70 eur. Táto sankcia síce nemusí pôsobiť prísne, no slúži ako dôrazný signál, že riskantné predbiehanie nie je na takýchto úsekoch tolerované.
Situácia na slovenských cestách
U nás sa podobné ustanovenie v zákone nevyskytuje – vodiči sú povinní dbať na bezpečné predbiehanie, pričom nedávno sa zaviedla povinnosť zachovávať 1,5-metrový odstup pri predbiehaní cyklistov. Štatistiky však ukazujú, že tento krok zatiaľ nevedie k očakávanému poklesu nehôd. Často sa stáva, že vodič cyklistu obíde príliš tesne alebo pri zlom zhodnotení situácie na obzvlášť nebezpečných úsekoch.
Slovenské cesty ročne zažijú desiatky nehôd s účasťou cyklistov, pričom až 40 % týchto kolízií tvorí samonehoda cyklistu (pád z bicykla). Ďalším kritickým faktorom sú miesta, kde sa cesta rýchlo zužuje, prípadne nerovné úseky, na ktorých vodiči riskantne predbiehajú. V mestských oblastiach sú následky týchto incidentov zväčša menej závažné, na hlavných ťahoch môže kolízia skončiť tragicky.
Prečo by podobný zákaz pomohol
Značka ako 277.1 by mohla v našich podmienkach zabrániť vodičom, aby sa pokúšali predchádzať cyklistov v zhoršených podmienkach (zlý výhľad, nečakané zákruty, prudké stúpania). Takéto miesta by mohli byť vyselektované na základe štatistík nehodovosti či na podnet samospráv a miestnych obyvateľov, ktorí tam zaznamenávajú časté kolízie.
Pri predchádzaní cyklistov sa autá neraz na krátky čas dostanú do protismeru, čím ohrozujú nielen samotných cyklistov, ale aj protiidúce vozidlá. V prípade dodržiavania zákazu by sa tieto rizikové manévre nerealizovali. Hoci je pravda, že mnohé nehody spôsobujú aj samotní cyklisti, posilnenie ochrany voči autám je stále jednou zo slabých stránok našej cestnej premávky.