Nie všetky zmeny v pravidlách cestnej premávky sa u vodičov stretávajú s pozitívnou spätnou väzbou. Exemplárnym príkladom je chystaná legislatívna úprava, v rámci ktorej bude zavedený pomerne prísny rýchlostný limit na diaľničných komunikáciách – 100 km/h – ako aj ďalšie tvrdé pravidlá. Dobrou správou však je, teda aspoň pre nás, že sa tak nemá stať na Slovensku, ale v susednom Poľsku, informuje magazín Topspeed.sk.
Poľské ministerstvo infraštruktúry predstavilo návrhy novely zákona o cestnej premávke, zákona o vodičoch motorových vozidiel a ďalších predpisov. Medzi kľúčové zmeny patrí zavedenie nových pravidiel pre mladých vodičov, skúšobná doba a prísnejšie sankcie za prekročenie rýchlosti.
Vodičský preukaz už od 17 rokov
Novela plánuje umožniť získanie vodičského oprávnenia kategórie B už od 17 rokov, pričom podmienkou má byť písomný súhlas rodiča alebo zákonného zástupcu, ako aj povinný doprovod skúseného vodiča. Stojí za zmienku, že podobný systém už dlhšie nájdeme v iných európskych krajinách, vrátane Slovenska.
Sú tu však ďalšie pravidlá. Vodič do dovŕšenia dospelosti (18 rokov) by mohol jazdiť výlučne na území Poľska. Pokiaľ ide o prítomnosť skúseného vodiča, táto povinnosť má platiť po dobu 6 mesiacov od nadobudnutia vodičského oprávnenia. Skúsený vodič pritom musí byť starší ako 25 rokov, vlastniť vodičský preukaz minimálne 5 rokov a nesmie mať na svoje meno vystavené aktuálne obmedzenia na vedenie vozidla. Samozrejme, počas jazdy musí byť triezvy.
Na diaľnici najviac 100 km/h
Po získaní vodičského preukazu má pre nových vodičov platiť skúšobná doba v trvaní dvoch rokov. Pre neplnoletých vodičov by sa toto obdobie malo začať okamžite a pokračovať ďalšie dva roky po dosiahnutí plnoletosti.
Počas skúšobnej doby by platil úplný zákaz konzumácie alkoholu a omamných látok. Slovákom sa to môže zdať ako samozrejmosť, avšak v Poľsku je štandardne povolená tolerancia do 0,2 promile. Okrem toho by platil aj zákaz vykonávania taxislužieb alebo iných prepravných služieb.
A to nie je všetko. Vodiči v skúšobnej dobe majú tiež podliehať prísnejším rýchlostným limitom, a to 80 km/h mimo obce a 100 km/h na diaľniciach (oproti štandardným 140 km/h). Okrem by mali mať povinnosť absolvovať školenie o bezpečnosti cestnej premávky a praktické cvičenia na zvládanie rizikových situácií.
Viac kompetencií pre políciu
Legislatívna zmena sa má dotknúť aj právomocí policajných zložiek. Príslušníci policajného zboru vraj budú mať viac dôvodov na zadržanie vodičského preukazu. Okamžite odobrať vodičský preukaz by mali môcť osobám, ktoré prekročia povolenú rýchlosť o viac ako 50 km/h na dvojprúdovej ceste mimo obce. Nateraz takýto trest hrozí len za prekročenie povolenej rýchlosti v obci.
Zatiaľ sú to len plány, vodiči však už teraz zúria
Nateraz nie je známe, kedy a či vôbec budú uvedené zmeny v rámci pravidiel cestnej premávky účinné, nakoľko rezort infraštruktúry stále čaká na dokončenie potrebných technických riešení. Oháňa sa pritom argumentom, že prísne podmienky zvýšia bezpečnosť na cestách a podporia zodpovednejšie správanie vodičov.
Vodiči, ako ste už zrejme vyrozumeli, novelu ostro kritizujú, pričom problém majú hlavne s rýchlostnými limitom 100 km/h na diaľniciach. Odborníci upozorňujú, že tento rozdiel oproti ostatným vodičom, ktorí môžu jazdiť rýchlosťou až 140 km/h, môže viesť k vzniku nebezpečných situácií, napríklad pri predbiehaní pomalších vozidiel.
Diskusie o návrhu zákona budú pokračovať.