Napriek vojnovej situácii a sankciám sa Rusko snaží kultivovať domáci herný priemysel. Príkladom je projekt národnej hernej konzoly a handheldu, na ktorý už pred rokom upozornil aj samotný prezident Vladimír Putin. Poveril vtedy premiéra Michaila Mišustina, aby dohliadol na vývoj a výrobu týchto zariadení v Kaliningradskej oblasti – ruskej enkláve pri Baltskom mori, susediacej s Poľskom a Litvou.
Cieľ bol jasný: vytvoriť domáce alternatívy k západným systémom typu PlayStation, Xbox či Nintendo Switch. Rusko chcelo týmto krokom osloviť domácich hráčov a ukázať, že i v zložitých čase sankcií zvládne ponúknuť konkurencieschopný produkt. Lenže už vtedy sa objavili veľké pochybnosti o tom, odkiaľ Moskva získa potrebné komponenty.
Problém s procesormi a výkonom
Kameňom úrazu je nedostupnosť moderných čipov. Na ruskom trhu nepôsobia veľkí výrobcovia ako AMD, Intel či Nvidia, čo znamená, že ambiciózny projekt musí stavať na lokálnej čipovej sade Elbrus. Prvé prototypy hernej konzoly však podľa slov poslanca Antona Gorelkina nedosahujú ani zďaleka výkon bežných západných konzol.
Slabší výkon pociťujú vývojári pri renderovaní grafiky a optimalizácii hier, ktoré sú zvyknuté na oveľa väčší výkon a sofistikované možnosti západných architektúr. Okrem toho treba zohľadniť aj operačný systém. Kým známe konzoly používajú proprietárne platformy od Sony či Microsoftu, Rusko sa musí spoľahnúť na vlastné riešenia (hovorí sa o Aurora OS alebo upravenej distribúcii Linuxu).
„Je každému jasné, že Elbrus zatiaľ nie je technologicky na takej úrovni ako PS5 a Xbox,“ uviedol poslanec Gorelkin. Práve preto sa v ruskom parlamente diskutuje o nutnosti „neštandardných riešení“, ktoré by aspoň do istej miery vyvážili hardvérové slabiny.
Perspektíva domáceho vývoja
Najväčšou prekážkou zostáva fakt, že vývoj vysoko výkonných čipov je mimoriadne náročný a Rusko nedisponuje takou výrobno-technologickou kapacitou ako svetoví lídri. Vojna a sankcie navyše ešte prehĺbili izoláciu krajiny a odsali zdroje, ktoré by inak mohli ísť na rozvoj elektronického priemyslu.
Ak chce Moskva naozaj konkurovať PS5 či Nintendu, bude musieť nájsť spôsob, ako buď výrazne zlepšiť schopnosti čipov Elbrus, alebo získať prístup k aspoň čiastočne západným technológiám. V opačnom prípade hrozí, že ich konzola bude mať len symbolickú úlohu a nedokáže prilákať moderných vývojárov hier. Rusi môžu staviť na vlastné, menšie projekty a lokalizované tituly, ale porážka západných gigantov v najbližšej dobe vyzerá nereálne.