Čínska spoločnosť BYD, ktorá v oblasti elektromobility vystupuje ako najväčší konkurent pre americkú Teslu, dávnejšie oznámila svoje ambície vo veľkom expandovať do Európskeho regiónu. A tejto vízie sa drží. Ako informuje server Top Gear, automobilka má do našich zemepisných šírok priniesť kompaktné elektrické SUV. Na domácom, teda čínskom trhu, je vozidlo známe ako Yuan Up. U nás sa bude predávať ako Byd Atto 2.
BYD Atto 2 má byť o čosi menší ako jeho súrodenec – Atto 3, pričom prvé zábery ukazujú celkom štýlový dizajn. Zákazníkov iste zaujmú ostré línie prednej masky, sklenená strecha či zadné svetlá v tvare ležatej osičky.
Elektromobil vhodný hlavne do mesta
Atto 2 je postavené na platforme BYD e-Platform 3.0 a integruje slávnu Blade Battery priamo do podvozka. Spočiatku bude vozidlo dostupné s batériou o kapacite 45,1 kWh (použiteľná kapacita). O pohon sa postará solídny elektromotor na prednej náprave s výkonom 130 kW (174 k). Táto zostava poskytuje na jedno nabitie dojazd až 312 kilometrov (podľa WLTP). BYD plánuje v priebehu roka predstaviť aj verziu s väčšou batériou.
V interiéri nájdeme rovné podlahy, ktoré sa tiahnu pozdĺž celého rázvoru (2,6 metra). Poteší tiež batožinový priestor s objemom až 400 litrov. Opomenúť potom nemožno ani rôzne komfortné prvky, ako napríklad čalúnené sedadlá, displeje či dokonca držiaky na poháre.
Bude sa musieť snažiť
Atto 2 však bude čeliť tvrdej konkurencii. Súperiť bude s modelmi ako Jeep Avenger, Volvo EX30 či VW ID.4, okrem iných. Pokiaľ ide o farebné prevedenia, na výber bude medzi Climbing Gray (sivá), Hiking Green (zelená), Skiing White (biela) a Cosmos Black (čierna).
Presná cena nateraz nie je známa, no má ísť o cenovo dostupnejší elektromobil, takže cenovka okolo 20- až 30-tisíc eur rozhodne znie reálne. Podrobnejšie informácie by nám mali byť oznámené počas oficiálneho predstavenia.
Konkurencia má dôvod na obavy. Prečo? Batéria
Spoločnosť BYD je známa nielen vysokokvalitnými elektromobilmi. Už viac ako 29 rokov figuruje tiež ako priekopník v batériovom priemysle. V tomto smere je jedným z jej novších počinov batéria Blade, ktorá, ako sme spomenuli, bude súčasťou modelu Atto 2.
Podľa BYD je Blade jednou z najbezpečnejších batérií pre elektromobily na svete. Bola navrhnutá s cieľom maximalizovať pevnosť, dojazd aj životnosť, o čom svedčí široká paleta úspešne absolvovaných bezpečnostných testov.
Blade je lítium-železo-fosfátová (LFP) batéria, čo prináša viacero výhodných vlastností, ako sú pomalá produkcia (a uvoľňovanie) tepla či nulové uvoľňovanie kyslíka. Jej plochý obdĺžnikový tvar zlepšuje účinnosť chladenia a výkonnosť pri predhrievaní.
Taktiež stojí za zmienku, že táto batéria bezpečne zvládla test preniknutia klincom bez vypúšťania dymu alebo vzplanutia. Test preniknutia klincom je jedným z najprísnejších spôsobov, ako overiť tepelnú stabilitu batérií. Simuluje vnútorný skrat batérie, ktorý môže vzniknúť, keď ostrý kovový predmet prenikne batériou, napríklad pri vážnej dopravnej nehode. Blade Battery úspešne zvládla tento test bez vzniku dymu alebo ohňa, pričom povrchová teplota článku dosiahla iba 30 až 60 °C.
A ešte jedna vec k životnosti – každý článok batérie je usporiadaný v jednom balíku a slúži ako štrukturálny nosník, ktorý pomáha odolávať vonkajším faktorom. Hliníková štruktúra pripomínajúca včelí plást s vysoko pevným panelom na hornej a dolnej strane výrazne posilňuje pevnosť. Práve tento dizajn zabezpečuje spoľahlivú pevnosť
Skvelou správou je, že vysoká odolnosť neprichádza na úkor iných kapacít. Práve naopak, priestorová využiteľnosť batérie je približne o 50 percent vyššia v porovnaní s tradičnými batériami, čo znamená vyššiu energetickú hustotu, a teda dlhší dojazd.
Čerešničkou na torte je dlhá životnosť. Tá má dosahovať viac ako 5-tisíc nabíjacích cyklov.