Čína nám už viackrát dokázala svoje odhodlanie stať sa lídrom v mnohých kľúčových odvetviach. Veľký dôraz pritom kladie na automobilový priemysel, čoho dôkazom sú aj štatistiky ohľadne rastúcej adopcie elektrického pohonu. To ale nie je všetko. Ako informuje denník Pravda, renomovaná čínska automobilka BYD predstavila novú loď s názvom Shenzhen. Unikátna je predovšetkým svojimi rozmermi a prepravnou kapacitou.
Shenzhen totiž vystupuje ako najväčšia loď na prepravu automobilov na svete. Na jednu plavbu dokáže prepraviť až 9 200 vozidiel.
Zo strany BYD ide už o štvrtú generáciu prepravnej lode, predchádzali jej Explorer 1, Changzhou a Hefei. Shenzhen je tak nielen najväčšou, ale aj najmodernejšou loďou, akú kedy automobilka vyrobila. Figuruje tiež ako kľúčový komponent plánu automobilky rozšíriť svoju námornú flotilu na osem prepravných lodí, a to už do roku 2026. Všetky jej budú slúžiť na dosiahnutie strategického cieľa stať sa lídrom vo výrobe elektromobilov a hybridných vozidiel a zároveň získať väčšiu kontrolu nad svojím logistickým reťazcom.
Čína stavila na špeciálnu kategóriu
Lode z produkcie BYD spadajú do kategórie PCTC (Pure Car and Truck Carrier), čo sú plavidlá špeciálne navrhnuté na prepravu osobných a nákladných áut. Ich typickou črtou je väčší počet palúb s nastaviteľnou výškou, čo umožňuje flexibilné uskladnenie rôznych typov vozidiel, vrátane veľkých nákladných áut.
Tento koncept je špecializovanejšou verziou lodí typu roll-on/roll-off (ro-ro), ktoré sa taktiež využívajú na prepravu automobilov, ale majú širšie využitie.
Loď Shenzhen pomohla automobilke vyrobiť čínska spoločnosť China State Shipbuilding Corporation (CSSC). Na dĺžku meria 265 metrov, na šírku 38 metrov. Pokiaľ ide o najvyššiu možnú rýchlosť, tá činí 18,5 uzla, čo je približne 35 km/h.
Modernejšia a ekologickejšia
Ďalšou unikátnou a náramne prínosnou vlastnosťou tohto plavidla je jeho schopnosť využiť duálny LNG pohon, ktorý umožňuje zníženie emisií CO2 o približne 20 percent v porovnaní s tradičnými loďami na fosílne palivá. Okrem toho je vybavené systémom na pripojenie k elektrickej sieti v prístavoch. To taktiež znižuje ekologickú záťaž, nakoľko nie je nutné, aby motory fungovali ako generátory na výrobu elektriny.
BYD tak loďou Shenzhen dokazuje svetu obrovské odhodlanie nielen v rámci prepravných kapacít a rozsiahlej expanzie na zahraničné trhy, ale aj environmentálnej udržateľnosti. Pokiaľ sa mu skutočne podarí do roku 2026 uviesť do prevádzky osem prepravných lodí, možno očakávať, že významne upevní svoju pozíciu na globálnom trhu a zároveň zníži svoju závislosť od externých logistických služieb.