Niektoré chyby za volantom môžu mať fatálne následky. Hoci ste dlhoročný aktívny vodič, možno ani netušíte, že niektorých chýb sa dopúšťate. Slovenskí inštruktori autoškôl odhalili, čo im robí vrásky na čele. Téme sa venoval portál Auto Trendy.
Inštruktori odhalili, že aj skúsení vodiči občas robia prehrešky ako úplní začiatočníci. Ak nechcete, aby sa vaša jazda autom skončila tragédiou, mali by ste dodržiavať niekoľko jednoduchých pravidiel. Ktoré chyby robia slovenskí vodiči najčastejšie?
Nesprávne držanie volantu
Pre bezpečnú jazdu je dôležité správne držanie volantu, hoci mnohí vodiči to podceňujú. Inštruktor s 15-ročnou praxou hovorí, že denne vidí skúsených vodičov, ktorí držia volant len jednou rukou. Mnohokrát len spodnou časťou dlane. Správna pozícia rúk pre bezpečnú jazdu je však úplne iná. Ruky na volante by mali byť v pozícii trištvrte na tri. Táto pozícia zabezpečí, že vodič stihne dostatočne rýchlo zareagovať na neočakávanú situáciu, ktorá sa vyskytne na ceste. Správne držanie volantu poskytuje maximálnu kontrolu nad vozidlom.
Preceňovanie svojich schopností
Skúsení vodiči často podľahnú tomu, že ich na cestách už nemôže nič prekvapiť, a preto sú odvážni a nevyhýbajú sa ani rôznym manévrom. Takýto postoj vodiča je ale nebezpečný. Vodiči napríklad nedodržiavajú bezpečnú vzdialenosť, agresívne predbiehajú alebo jazdu neprispôsobia aktuálnemu počasiu. Štatistika je pritom neúprosná, až 40 percent dopravných nehôd spôsobia vodiči, ktorí majú viac ako 10 rokov praxe.
Nepoužívanie spätných zrkadiel
Pre bezpečnú jazdu sa odporúča kontrola spätných zrkadiel a tento úkon by mal byť návykom každého obozretného vodiča. Podľa inštruktorov autoškôl sa pravidelná kontrola spätných zrkadiel učí v škole, no časom to vodiči podceňujú a na tento úkon zabúdajú. Správne nastavené a pravidelne kontrolované spätné zrkadlá ale dokážu zabrániť mnohým nehodám.
Agresívne predbiehanie
Medzi veľmi časté chyby začiatočníkov aj skúsených vodičov patrí agresívne predbiehanie. Vodič často neodhadne rýchlosť protiidúceho auta alebo nedodrží bezpečnú vzdialenosť pri návrate do svojho jazdného pruhu. Podľa dopravného experta však má byť predbiehanie plynulé a rýchle bez nebezpečných alebo agresívnych manévrov. Niektorí vodiči pri predbiehaní váhajú, iní zas predbiehajú na nevhodných miestach.
Nevhodné podmienky
Niektorí vodiči nemyslia na to, že rýchlosť aj štýl jazdy je nutné prispôsobiť aktuálnym poveternostným podmienkam. Dážď, sneh, hmla alebo námraza na cestách si vyžadujú špecifický prístup. Brzdná dráha sa na mokrej vozovke predlžuje dvojnásobne a v zime je situácia ešte kritickejšia, ako doplnil inštruktor. Ďalším faktorom, ktorí vodiči zvyknú podceniť je únava. Mikrospánok za volantom pritom predstavuje veľmi vážne riziko. Netreba preto podceňovať už prvé príznaky únavy a dať si počas šoférovania radšej pauzu. Cez 15-minútovú prestávku sa môže napríklad poprechádzať, ponaťahovať sa alebo sa občerstviť. Únava znižuje reakčný čas vodiča a má negatívny vplyv aj na jeho koncentráciu.