Slovenskí motoristi sa od začiatku roka stretávajú s nepríjemným trendom, a to rastom cien pohonných hmôt, vrátane benzínu a nafty, na čerpacích staniciach. Príčinou je pritom nielen vyššia základná sadzba dane z pridanej hodnoty (DPH), ale aj pretrvávajúca neistota spätá s geopolitickými rizikami. A žiaľ, nič nenaznačuje, že by sa tento trend mal v budúcnosti zastaviť.
Ako informujú Topky.sk, Slovensko patrí medzi krajiny s najdrahším benzínom v regióne, pričom ani nafta u nás nie je zrovna lacná.
Konkrétne na čerpacích staniciach Slovnaft môžu vodiči natankovať liter benzínu za 1,610 eura a liter nafty za 1,562 eura. Čerpacie stanice OMV a Shell predávajú benzín za 1,619 eura za liter a naftu za 1,569 eura za liter. Dokonca ani sieť Orlen, ktorá je vychýrená svojimi priaznivými cenovkami, nie je ktovieako lacná. Liter benzínu ponúka za 1,589 eura, liter nafty za 1,549 eura.
Štatistici potvrdzujú: Palivá sú čoraz drahšie
Zvýšenie cien potvrdzuje aj Štatistický úrad (ŠÚ) SR. Pohonné hmoty zdražovali aj začiatkom januára, hoci tempo rastu už aktuálne nie je také dramatické ako na prelome rokov. V medziročnom porovnaní sa ceny zvýšili o 2 až 3,1 percenta. Úrad dodal, že benzíny dosiahli najvyššie hodnoty za posledných šesť mesiacov, zatiaľ čo nafta je na najvyšších cenových úrovniach od júla 2024. Ceny benzínov mali stúpať už štyri týždne po sebe.
Motorová nafta sa v druhom týždni roku 2025 predávala za 1,514 eura za liter, čo predstavuje zvýšenie o 0,5 centa. Cena prémiového 98-oktánového benzínu bola na úrovni 1,767 eura, zatiaľ čo 95-oktánový benzín stál 1,563 eura.
Pokiaľ ide o plyny, tie zaznamenali rôzne výkyvy. Skvapalnený ropný plyn (LPG) zdražel na 0,771 eura za liter, zatiaľ čo skvapalnený zemný plyn (LNG) zlacnel o 2,1 centa, teda na 1,694 eura za kilogram. Cena stlačeného zemného plynu (CNG) ostala stabilná – 1,631 eura za kilogram. V medziročnom porovnaní bol LPG drahší o 9,2 percenta, LNG o 8,3 percenta a CNG o 1,9 percenta.
Ceny benzínu a nafty môžu naďalej rásť
Marek Nemky, analytik finančných trhov zo spoločnosti XTB, predpokladá, že ceny pohonných hmôt na slovenských čerpacích staniciach budú aj naďalej rásť, a to predovšetkým kvôli novým sankciám voči Rusku. Tieto sankcie zahŕňajú obmedzenia na 183 lodí z tzv. tieňovej flotily, ktorá prepravovala ruskú ropu nad cenovým limitom 60 dolárov za barel (159 litrov).
Sankcie zasiahli približne štvrtinu celkového ruského exportu ropy, ktorý smeroval najmä do Indie a Číny. Nemky predpokladá, že Čína bude nútená hľadať alternatívne zdroje, pravdepodobne na Blízkom východe, alebo využije vlastné zásoby, ak by ceny ropy považovala za neprimerane vysoké.
Zvýšený dopyt po rope na začiatku roka taktiež tlačí ceny nahor. Tento trend sa už prejavil vo veľkoobchodných cenách v Rotterdame, kde ceny pohonných látok v posledných dvoch týždňoch výrazne vzrástli.
Čo sa týka trhových cien ropy, ropa Brent v uplynulom týždni zdražela o 4,25 percenta na 79,76 dolára za barel. Tento týždeň rast pokračoval, nateraz o 0,49 percenta, teda na 80,15 dolára za barel.
Slovenskí motoristi majú dôvod byť nahnevaní. Už teraz má Slovensko druhý najdrahší benzín v regióne a takmer najvyššie ceny nafty. Priemerná cena benzínu je 1,56 eura za liter a nafty 1,51 eura za liter.
V Česku sú ceny nižšie – benzín stojí 1,43 eura a nafta 1,41 eura. V Maďarsku sa liter benzínu predáva za 1,54 eura, zatiaľ čo nafta je tu drahšia ako u nás – 1,58 eura. V Poľsku benzín stojí 1,45 eura a nafta 1,48 eura. V Rakúsku sa benzín predáva 1,57 eura a nafta za 1,59 eura.
Vyhliadky nie sú najružovejšie
Tohtoročnú cenotvorbu môžu ovplyvniť (a pravdepodobne aj ovplyvnia) nové kroky vo svetovej ekonomike. Donald Trump, novozvolený prezident Spojených štátov, sľubuje uvoľniť pravidlá na domácom trhu s ropou. Pokiaľ americká ťažba skutočne vzrastie, mohlo by to prispieť k vyššej ponuke na trhu, a teoreticky by sa znížil tlak na ceny. No aj napriek tomu analytici upozorňujú, že žiadny radikálny pokles nepredpokladajú.
Stabilná svetová ekonomika spolu s potenciálne vyššou ponukou ropy by mohli pomôcť cenám o niečo sa vychýliť smerom nadol, no situácia je krehká. Stačí jedna geopolitická kríza alebo nečakané rozhodnutie niektorého z veľkých producentov (napr. člena OPEC), a trend sa môže rýchlo obrátiť.