Nemecký automobilový trh hlási prepad predajov elektromobilov, ktorý mnohých prekvapil. Podľa štatistík Spolkového úradu pre automobilovú dopravu sa v novembri zaregistrovalo o takmer 22 percent menej elektrických vozidiel ako vlani. Ich celkový trhový podiel klesol na 14 percent, čo je v kontraste s minulosťou, keď ich popularita rástla každým rokom.
Mnohí upozorňujú na viacero príčin tohto stavu. Najviac sa však spomína ukončenie štátnych dotácií pre nákup elektromobilov, ktoré boli dlhé obdobie dôležitým argumentom znižujúcim výslednú obstarávaciu cenu. Po ich zrušení sa majú majitelia pripraviť na vyššie náklady, a preto je pre väčšinu ľudí nové elektrické auto jednoducho príliš drahé.
Okrem toho sa objavujú aj iné negatívne vplyvy. Nie všade je nabíjacia infraštruktúra vyhovujúca a lacná, čo mnoho potencionálnych zákazníkov odrádza. Rovnako treba zohľadniť vývoj spotrebiteľského správania. Mnohí vodiči stále uprednostňujú tradičný spaľovací motor kvôli nižšej obstarávacej cene a väčšej slobode pri dlhých cestách, keďže sa nemusí plánovať prestávka na nabíjanie.
Tlak na automobilky a konkurencia z Číny
Nemecké automobilky, tradičné mená ako Volkswagen, BMW či Mercedes-Benz, zápasia zároveň s rastúcimi nákladmi na energie a materiály. Tým sa zvyšuje tlak na ziskovosť, a preto sú nútené premietnuť tieto náklady do cien vozidiel, aby si udržali stabilitu. Náročnejšia je tiež situácia na kľúčovom zahraničnom trhu — v Číne, kde rastie popularita domácich značiek. Čínska vláda im poskytuje výrazné dotácie, ktoré znižujú predajné ceny tamojších elektromobilov.
Európska únia už prijala tvrdšie colné opatrenia na niektoré modely z Číny, obávajúc sa nekalej súťaže. Na druhej strane odborníci poukazujú, že nemeckí výrobcovia budú musieť zefektívniť výrobu elektrických áut, aby im dokázali cenovo konkurovať. V opačnom prípade riskujú ďalší pokles podielu na svetovom trhu.
Výhľad do budúcnosti
Napriek dočasnej stagnácii mnohí analytici predpovedajú oživenie dopytu po elektromobiloch. Kľúčovú úlohu majú zohrať sprísňujúce sa emisné normy EÚ, ktoré vstúpia do platnosti v najbližších rokoch. Výrobcovia budú prinútení vyrábať a predávať viac elektrických modelov, aby spĺňali prísne limity na emisie CO₂. To by malo so sebou priniesť aj postupný pokles cien elektromobilov, väčšiu ponuku na trhu a možno aj nové formy štátnych podpôr, keďže EÚ sa snaží znižovať uhlíkovú stopu.
Stále však zostáva vyriešiť, ako spraviť z elektromobilov cenovo prístupnejšiu možnosť a súčasne vybudovať dostatok nabíjacích staníc pre plynulé využívanie. Dotácie síce padli, no štát môže podporiť nabíjaciu sieť, aby zjednodušil rozhodnutie ľudí, ktorí by váhali nad prechodom na elektrické vozidlo.
Čo prinesie nové obdobie
Pre bežných vodičov to momentálne znamená, že sa elektromobil, najmä s vyšším dojazdom, drží na cenách, ktoré sú ťažšie dostupné. Mnohí radšej siahnu po jazdenom aute so spaľovacím motorom alebo po hybridných riešeniach, lebo nájdu lepšiu rovnováhu medzi cenou a pridanou ekologickou hodnotou.
Súčasné neúspechy na domácom nemeckom trhu zrkadlia aj hospodárske výsledky popredných značiek, ktoré v uplynulom období oznámili pokles ziskov. Príkladom je aj Volkswagen, ktorý upozornil na problematický dopyt a musí revidovať svoje stratégie. Predstavitelia automobiliek potvrdzujú, že prioritou je vyrábať dostupnejšie modely elektromobilov, inak riskujú, že obyvatelia budú ďalej jazdiť na starších spaľovacích autách.