Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) informuje, že od 15. januára dôjde k úprave cien cestovných lístkov. Hlavným dôvodom je nová sadzba DPH, ktorá sa od začiatku roka zvýšila z 20 na 23 percent. Tým pádom sa dopravca musí prispôsobiť platnému zákonu a premietnuť túto zmenu do cien pre cestujúcich.
Podľa predstaviteľov ZSSK sa väčšina cien navýši o niekoľko centov. V priemere ide o 3 až 4 % nárast. Medzi príkladmi uvádzajú, že cesta medzi Bratislavou a Košicami bude drahšia o vyše 50 centov, na trase Žilina – Poprad stúpne cena zhruba o 20 centov. Tieto malé navýšenia sa priamo viažu na vyššie daňové zaťaženie a technickú potrebu aktualizovať lístky v pokladniciach a pri online predaji.
Zaokrúhlenie cien a snaha o menšiu hotovosť
Zmeny cestovného sa dotknú aj zaokrúhľovania výsledných cien, aby sa znížila potreba používania jedno- a dvojcentových mincí. Slovensko postupne stiahlo z obehu väčšinu týchto najmenších euromincí, a preto je logické, že predajcovia lístkov sa snažia prispôsobiť tak, aby nebolo potrebné s týmito mincami manipulovať.
Aj keď ide o drobnú technickú úpravu, môže to potešiť cestujúcich, ktorí pri pokladniciach alebo v automatoch neradi lovia najmenšie mince. Týmto spôsobom ZSSK zjednoduší platobný proces a zrýchli odbavenie pri nákupe lístkov v hotovosti.
Nedávne zmeny v grafikone a čo čaká cestujúcich
Cestujúci už od decembra môžu využívať nový grafikon, ktorý priniesol hustejší takt na trase Bratislava – Košice. ZSSK tak cieli na skrátenie intervalov medzi spojmi, aby sa cestovanie vlakom stalo atraktívnejšou voľbou pre dochádzanie. Podľa vyjadrení dopravcu si tento systém chvália najmä ľudia, ktorí potrebujú flexibilne vyraziť na cestu, lebo už nemusia čakať dlhé hodiny na ďalší spoj.
V kombinácii s úpravou cien lístkov a pokračujúcou modernizáciou vozidlového parku ZSSK chce udržať stabilný záujem o vlakovú dopravu aj v čase, keď sa náklady na služby všeobecne zvyšujú. Kľúčové bude, ako sa skutočné zvýšenie premietne do denného rozpočtu cestujúcich a do akého bodu budú pripravení akceptovať drahšie lístky namiesto využitia iných druhov dopravy.
Podľa štatistík ZSSK prepraví ročne vyše 70 miliónov cestujúcich. Z tohto počtu pripadá zhruba 50 miliónov na jazdy elektrickými vlakmi. Každý deň pritom vyrazí približne 1 800 spojov, ktoré obsluhujú v priemere 200-tisíc pasažierov. Aj menšie zdraženie sa tak môže v konečnom dôsledku dotknúť značnej časti obyvateľstva.