V posledných týždňoch minulého roka sa ceny palív vcelku ustálili: benzín sa držal pri hranici 1,50 eura za liter a nafta bola o niečo lacnejšia. S príchodom nového roka však nastal zlom. Dôvodom bolo zvýšenie DPH z 20 na 23 percent, ktoré spôsobilo, že čerpačky promptne započítali túto novinku do koncových cien.
Benzín sa tak posunul cez 1,60 eura za liter, kým nafta zaznamenala o niečo menší skok, v priemere menej ako cent. Aj tak ale zmenšenie cenového rozdielu medzi oboma palivami zneistilo mnohých vodičov, ktorí preferovali naftu kvôli relatívnemu lacnejšiemu tankovaniu. Predpokladá sa, že ak do hry vstúpia ďalšie negatívne faktory, ceny môžu rásť aj ďalej.
Ropný trh a regionálne rozdiely
Zvýšenie DPH nebolo jediným faktorom zodpovedným za skokové zdraženie. Zároveň totiž došlo k pohybom na svetovom trhu s ropou, kde cena ropy Brent vystúpila k 81 dolárom za barel. Ešte v závere decembra sa pohybovala okolo 70 dolárov. Tento nárast sa pripisuje najmä krokom americkej administratívy, ktorá zatlačila na ruskú „tieňovú flotilu“ prepravujúcu zhruba štvrtinu ruského exportu.
Obmedzenia týchto lodí v oblasti poistenia a možnosti kotvenia znamenajú, že hlavní odberatelia ruskej ropy, ako India či Čína, budú musieť hľadať iné zdroje. To prirodzene vytvára napätie v celosvetovej ponuke a dopyte, čím tlačí hore aj ceny na pumpách.
Kde sa tankuje lacnejšie?
Slovensko má zo susedov v Európskej únii momentálne najdrahší benzín a pri nafte je druhé najdrahšie. To vedie k fenoménu tankovacej turistiky, kde najmä vodiči žijúci pri hraniciach môžu ušetriť cestou do okolitých štátov. Vraj najlepšie vychádza Česko, kde sa dá lacnejšie natankovať tak benzín, ako aj nafta.
Na druhej strane, treba rátať s časom a nákladmi na dojazd, čo znamená, že sa takáto „turistika“ oplatí najmä pri väčšom objeme tankovania alebo keď bývate v tesnej blízkosti hranice.