Podľa Ministerstva dopravy je elektrifikácia koridoru Zvolen – Fiľakovo kľúčovým krokom na zlepšenie dopravnej obslužnosti v južnej časti Slovenska. Aktuálne tu jazdia dieslové rušne, ktoré sú nielen pomalšie, ale i nákladnejšie na prevádzku a ekologicky menej priaznivé. Cieľom je postupne prepojiť elektrickú trakciu na celej trase zo Zvolena až do Košíc, takže by nakoniec bez trakčného vedenia zostal len úsek Fiľakovo – Moldava nad Bodvou.
Projekt s odhadovanými nákladmi takmer 300 miliónov eur je v štádiu prípravy a prebiehajú povoľovacie procesy. V meste Fiľakovo majú napríklad dlhodobé problémy s dopravou na stanici, kde sa už istý čas využíva menšia stanica a cestujúci strácajú pri prestupoch komfort. Mnohé lokality pozdĺž trasy veria, že modernizácia so sebou prinesie zrýchlenie spojov, vyššiu spoľahlivosť aj nižšiu hlukovú záťaž.
Čo brzdí projekt a čo môže priniesť
Hoci práce na projekte napredujú, zástupcovia niektorých obcí poukazujú na vysokú finančnú náročnosť elektrifikácie a modernizácie trate. Upozorňujú, že sa musí myslieť aj na nutnosť výmeny rušňov za elektrické, a to v situácii, keď železničné depá v danom regióne nie sú v ideálnom stave. Dôležitým bodom je aj otázka, či by sa po elektrifikácii Fiľakova mala ďalej dotiahnuť trať až do Moldavy nad Bodvou.
Podľa ministerstva dopravy majú byť modernizačné práce zrealizované čo najskôr po získaní stavebných povolení. Vláda počíta s tým, že by vyššia rýchlosť a plynulejšie spojenia prilákali nových cestujúcich. Predpokladá sa, že by mohlo dôjsť k nárastu prepravených osôb až o tretinu. Rýchlejšie jazdy by zároveň pomohli prepojiť Zvolen s Košicami, čím by sa skrátil interval medzi niektorými dôležitými regiónmi.
Budúcnosť železnice na juhu Slovenska
Projekt koridoru v južnej časti krajiny má strategický význam z hľadiska nákladnej aj osobnej dopravy. Železnice Slovenskej republiky už dokončujú elektrifikáciu úseku medzi Košicami a Moldavou nad Bodvou, čím sa východ dostáva na úroveň väčších centier. Zostávajúci stred – v dĺžke približne 130 kilometrov – by bol posledným nezmodernizovaným článkom.
Pre región to znamená investíciu do infraštruktúry, ktorá by mohla priniesť nielen rýchlejšie vlakové spojenia, ale aj viac pracovných príležitostí počas výstavby. Ďalšou výhodou je potenciál presunutia časti nákladnej dopravy na železnicu, čo by mohlo pomôcť odľahčiť cestné komunikácie a znížiť emisie. Na druhej strane, opozdí sa realizácia, ak nebudú finance pridelené včas alebo nedôjde k dohode na presnom harmonograme prác.