Zamestnanci pobočiek Slovenskej pošty nemali zrovna jednoduchý pondelok. Kľúčový systém mal opakovane kolabovať, čo spôsobilo vážne komplikácie, ktoré viedli dlhým čakacím radom a nespokojnosti klientov. Prostredníctvom sociálnych sietí sa začali šíriť teórie o výpadkoch, ktoré mali postihnúť pobočky po celej krajine. Slovenská pošta však ubezpečila verejnosť, že služby sú poskytované bez obmedzenia.
Je to ale naozaj pravda? Ako informujú Aktuality.sk, reakcia pošty nevysvetľuje, prečo boli niektoré z pobočiek zatvorené. Napríklad východoslovenský portál Ahoj Bardejov napísal, že na pobočkách v Bardejove v pondelok ráno nefungovali počítače, čo znamenalo, že klienti nemohli poslať ani vyzdvihnúť zásielky. Podobné problémy sa mali vyskytovať aj inde.
Slovenská pošta nefungovala po celej krajine
Jeden zákazník z Krakovian v okrese Piešťany uviedol, že tamojšia pobočka má bežne len trojhodinovú otváraciu dobu, avšak v pondelok bola úplne zatvorená z „technických príčin“, údajne pre nefunkčné počítače. Podobná situácia sa mala odohrať aj na pobočke v Podunajských Biskupiciach, kde ľudí posielali preč už vo dverách.
A to stále nie je všetko. Pobočka v bratislavskom Prievoze, ktorá má štandardne otvorené do 18:00, mala taktiež problémy s dlhými radmi. Podľa zákazníčky sa od 13:50 vôbec nepohla. A keď sa jej už konečne podarilo dostať k okienku, pracovníci jej zásielky nedokázali spracovať. Jeden zákazník pošty na košickom sídlisku KVP bol upozornený, že problémy sú celoslovenské, a odporučili mu, aby prišiel neskôr.
Na chvíľku sa ešte vrátime do Bratislavy. Zákazník sa na Čachtickej ulici pokúsil vyzdvihnúť zásielku o 16:00. Všimol si však, že sa tu tvoria dlhé rady. Starší pán, ktorý v ňom tiež stál, ho informoval, že problémy môžu trvať celé hodiny.
V Žiline zákazníčka čakala 15 minút, kým pracovníci pošty oznámili, že systém nefunguje už dve hodiny.
V Lučenci pošta odmietla obsluhovať klientov už od 17:00. Podobná situácia bola aj vo Veľkých Kapušanoch, kde pracovníci informovali, že počítače sú nefunkčné a zásielky neprijímajú ani nevydávajú.
Zákazník z Banskej Bystrice opísal, že hlavná pobočka na Hornej ulici bola zatvorená od 11:05. Ďalšia zákazníčka sa pokúšala vybaviť záležitosti o 15:00, no neúspešne. O 17:00 bol na dverách oznam o uzavretí pobočky z technických dôvodov.
Potenciálny únik informácií?
Skúsenosť iného zákazníka poukázala na ešte hrozivejší scenár, než rozsiahly výpadok. Ozrejmil, že cez aplikáciu Slovenskej pošty dostal oznámenie, že istá spoločnosť mu odosiela zásielku, ktorú aj naozaj čakal. Do pár minút mu však prišla SMS správa od neznámeho odosielateľa, v ktorej stálo, že zásielka nebola úspešne doručená. Vydedukoval, že išlo o phishing, ktorým sa od neho neznámy páchateľ snaží vymámiť citlivé informácie.
Toto sa mu vraj deje pravidelne, keď mu má byť doručená určitá zásielka. Naznačil, že to môže znamenať únik informácií z pošty, ktoré zachytia podvodníci a následne sa ich pokúšajú zneužiť na získanie citlivých údajov.
Je možné, že sa Slovenská pošta stala obeťou kybernetického útoku, podobne alebo rovnako ako katastrálny systém? Potvrdené to nateraz nie je, no scenár je veľmi podozrivý. Uvidíme, či budú problémy prebiehať aj dnes. Ak áno, možno predpokladať, že pošta k záležitosti vydá oficiálne stanovisko.