Od Nového roka môžu slovenskí motoristi spozorovať, že tankovanie je drahšie o niekoľko centov na liter oproti vlaňajšku. Tento okamžitý nárast na čerpacích staniciach spôsobili nové daňové pravidlá, keď sa daň z pridanej hodnoty zvýšila z 20 na 23 percent.
Z praktického hľadiska to znamená, že ak benzín dlhodobo stál zhruba 1,50 eura za liter, od januára sa jeho cena priblížila k 1,54 či 1,55 eura. Nafta, ktorá bola do konca roka mierne lacnejšia, poskočila o podobnú sumu, čím sa rozdiel medzi benzínom a naftou zmenšil na približne 5 centov.
Takto nastavený daňový systém znamená pre priemernú domácnosť vyššie výdavky najmä pri pravidelnom dochádzaní do práce. Napriek tomu, že vláda zmienený krok obhajuje potrebou konsolidácie verejných financií, vodiči ho pociťujú ako veľkú príťaž.
Druhé zdražovanie tohto roka
Zvýšenie daní nebolo jediným dôvodom, prečo začali pumpy upravovať cenovky nahor. Za posledné týždne sa vo svete rozvírila aj otázka ruského ropného exportu, keďže Spojené štáty oznámili balík sankcií cielených na veľké ruské firmy a tzv. tieňovú flotilu tankerov, ktoré boli kľúčové pre prepravu veľkej časti ruskej ropy.
Spomínané opatrenia znamenajú, že niektoré lode strácajú prístup k poisteniu a už nemôžu využívať prístavy v dôležitých krajinách ako India či Čína. Tieto štáty teda musia hľadať nové alternatívne zdroje, čo vyvoláva tlak na trh s ropou a tlačí ceny nahor.
Cena ropy Brent tak začiatkom tohto týždňa atakovala hranicu 81 dolárov za barel, čo je najviac za niekoľko mesiacov. Pre Slovensko to automaticky znamená, že ceny palív u nás reflektujú túto zmenu, keďže nakupujeme ropu za svetové trhové ceny.
Približne od polovice januára sa benzín začal predávať aj nad úrovňou 1,60 eura za liter, nafta je o niečo lacnejšia, no aj tak sa pohybuje v okolí 1,55 eura. Analytici z energetického sektora upozorňujú, že ak sa ešte viac vyhrotia geopolitické vzťahy alebo sa prehĺbi obmedzenie ruských dodávok, ceny môžu na pumpách rásť ďalej, a to aj o ďalšie centy za liter.