Na slovenských cestách pribúdajú autá s elektrickým pohonom, ale zďaleka nie takým tempom, aké by mohlo napovedať uplatňovanie prísnych emisných cieľov či ohlasované termíny zákazu spaľovacích motorov po roku 2035. Oficiálne štatistiky za rok 2024 hlásia predaj 2 227 nových batériových elektromobilov (BEV), zatiaľ čo rok predtým to bolo 2 346 kusov. Zásadné zrýchlenie, na ktoré sa apelovalo pri tvorbe Green Dealu, sa teda nekoná.
Navyše, elektromobilov zaregistrovaných v poslednom mesiaci roka 2024 bolo o 32 percent menej než v rovnakom období predchádzajúceho roka. Podobné medziročné poklesy na seba nadväzovali aj v septembri, októbri a novembri. V percentuálnom vyjadrení to poukazuje na fakt, že podiel batériových vozidiel prvýkrát klesol (z 2,7 na 2,38 percenta trhu), hoci v predchádzajúcich obdobiach mierne rástol.
Za zmienku tiež stojí, že do tejto štatistiky nie sú zahrnuté autá značky Tesla, keďže na Slovensku nie je oficiálny importér tejto americkej automobilky. V porovnaní so zvyškom Európskej únie v počte predaných elektromobilov stále zaostávame, a to nielen pre nedostatok dotácií, ktoré sa vyčerpali bleskovo už v roku 2019.
Minimálny záujem jednotlivcov
Z prezentovaných čísel vyplýva, že až 97 percent predaných elektrických áut putuje do firemných flotíl či k podnikateľom. Pre bežných ľudí, ktorí by si kúpili batériové auto z vlastných prostriedkov, zostáva tento segment takmer nedostupný alebo nezaujímavý. Za celý uplynulý rok 2024 si totiž súkromné osoby zaobstarali iba približne 156 elektromobilov.
Tento fakt otvára diskusiu, do akej miery je elektromobilita vo svojom súčasnom stave atraktívna pre širokú verejnosť. Vláda, ktorá dlhodobo zdôrazňuje dôležitosť zelenej premávky, by sa mala zamyslieť nad finančnými stimulmi či inými opatreniami, ktoré by mohli zvýšiť predaje aj u koncových spotrebiteľov.
Najpredávanejšie elektromobily roka 2024
Napriek spomínaným trendom nájdeme na slovenskom trhu modely, ktoré si udržali stabilnú (či dokonca rastúcu) obľubu. Tu je päť najpredávanejších elektromobilov, bez ohľadu na to, či kupujúcim bola firma alebo fyzická osoba:
Škoda Enyaq
- Základná cena: 43 720 € (v akcii od 40 720 €)
- Výkon / batéria (kW / kWh): 150 / 63
- Predaných v roku 2024: 246 (vrátane Coupé verzie)
Kia EV6
- Základná cena: 51 690 €
- Výkon / batéria: 125 kW / 62,9 kWh
- Predaných v roku 2024: 142
Volkswagen ID.4
- Základná cena: 43 990 € (v akcii od 39 990 €)Výkon / batéria: 125 kW / 55 kWhPredaných v roku 2024: 123
Volkswagen ID.7
- Základná cena: 56 190 € (v akcii od 51 190 €)
- Výkon / batéria: 210 kW / 82 kWh
- Predaných v roku 2024: 113
Volvo EX30
- Základná cena: 39 960 €Výkon / batéria: 200 kW / 51 kWhPredaných v roku 2024: 86
Elektromobilita na Slovensku zatiaľ nenapĺňa ambiciózne očakávania. Predaje klesajú namiesto očakávaného rastu a trhový podiel sa dokonca po prvý raz zmenšil. Aké faktory stoja za tým, že sa jednotlivci do elektromobilov nehrnú, zatiaľ čo firemní zákazníci v rámci flotíl si ich predsa len vyberajú? Odpoveďou môžu byť obstarávacie náklady, obmedzená nabíjacia sieť či slabé štátne podpory. Každopádne, päť najpredávanejších modelov v roku 2024 ukazuje, že aj v čase slabnúceho dopytu existuje priestor pre úspešné vozidlá, ak prinesú kvalitné spracovanie, dobrý dojazd a konkurencieschopnú cenu.
Bez ohľadu na aktuálnu situáciu sa dá predpokladať, že s pribúdajúcimi reguláciami a vývojom technologických riešení sa môže celkový obraz postupne meniť. Či však Slovensko stihne reálny rozmach elektromobilov pred rokom 2035, ostáva otázne.