Na slovenských cestách jazdí viac ako 300 tisíc áut bez povinného zmluvného poistenia. S týmto zistením prišiel Najvyšší kontrolný úrad SR. Pri nehodách potom nastávajú problémy a riešením by malo byť sprísnenie podmienok. Tomu však musí predchádzať prečistenie databáz vozidiel.
Ako uviedol spravodajský portál TA3, hoci je zmluvné poistenie pre autá povinné, mnohí vodiči to zanedbávajú. Na cestách potom vznikajú nepríjemné situácie. Takéto vozidlá totižto jazdia na čierno a pri dopravnej nehode je problémové vymáhať peniaze. Okresné súdy v tejto súvislosti dostávajú ročne viac ako 300 tisíc podnetov. Od vodičov, ktorí jazdia na čierno, majú problém s vymáhaním peňazí okresné úrady aj poisťovne.
Viac ako 300 tisíc áut jazdí na čierno
Číslo cez 300 tisíc je pomerne alarmujúce a na kritickú situáciu chce zareagovať aj Ministerstvo financií SR. K legislatívnej zmene ale údajne vedie dlhá cesta. Pred efektívnejším vymáhaním povinného zmluvného poistenia je nutné prečistiť databázu vozidiel. Odtiaľ treba vyradiť neaktuálne autá, na čom sa majú podieľať aj rezorty vnútra a dopravy.
Ako uviedol generálny riaditeľ Uniqa v Česku a na Slovensku Rastislav Havran, autá jazdiace na čierno sú problémom. „Ak vám niekto spôsobí škodu, kto je nepoistený, tak na konci dňa sa na to skladajú všetci poistení,“ povedal Havran.
Problémom sú nízke pokuty
Odborníci považujú za problém nízke pokuty. Tie sa pohybujú od 16 eur až po viac ako 3 tisíc eur. O výške pokuty rozhoduje úradník individuálne, preto sa môže stať, že výška pokuty je nižšia ako by stálo samotné povinné zmluvné poistenie. Suma za povinné postenie v posledných rokoch rástla, pretože rástli aj ceny opráv. Výrazné zdraženie sa týka aj havarijného poistenia.
Podľa odborníkov štát prichádza ročne o milióny eur. Okresné súdy totižto vydajú počas roka len niekoľko tisíc pokút za nepoistené vozidlo. Vodiči nie sú nízkymi pokutami motivovaní k tomu, aby si platili povinné zmluvné poistenie. Autá, ktoré na slovenských cestách jazdia na čierno, tak naďalej ostávajú problémom.