Pomaly tu máme polovicu decembra, čo znamená, že vonkajšie teploty čoraz viac klesajú. To vie byť nepríjemné hlavne pre tých, ktorí každé ráno potrebujú cestovať do zamestnania či do školy. Pokiaľ bývate v meste a nemáte prístup ku garáži, pravdepodobne dosť často venujete pár minút pred zahájením cesty škrabaniu námrazy z okien. Zima vás hryzie a vy už sa neviete dočkať, kedy si konečne naštartujete auto a pustíte si klímu, ktorá k vašej koži dopraví príjemný teplý vzduch.
Presne v tomto bode narážame na problém. Hoci sa dá chápať, že sa človek chce čo najskôr zahriať, zapínanie klimatizácie ihneď po naštartovaní auta, čiže na studený motor, nemusí byť najrozumnejšie. Vám to síce pomôže, no vášmu autu rozhodne nie.
Teplý vzduch vám auto len tak nevyčaruje. Musí ho vygenerovať, čo si hlavne v extrémnych chladoch pýta množstvo námahy. Túto námahu možno interpretovať ako záťaž, ktorá sa v prípade príliš častej frekventovanosti môže pretaviť do nepríjemností, za ktoré motorista zaplatí nielen nervami, ale aj peniazmi.
Hoci je auto stroj, pociťuje chlad. Rovnako ako človek, aj auto sa potrebuje najskôr zahriať. Pokiaľ mu takýto „luxus“ nedoprajete, úlohu síce splní, no nie bez kompromisov.
Riziká, ktoré za to nestoja
Zapínanie klimatizácie s teplým vzduchom hneď po tom, čo naštartujete auto, ktoré celú noc odolávalo mínusovým teplotám, môže byť problematické z viacerých dôvodov.
Jedným z nich je rýchlejšie opotrebenie motora. Pri zapnutí klimatizácie auto využíva viacero komponentov, vrátane kompresora, ktoré zvyšujú záťaž na motor. Platí pritom, že keď je motor studený, nie je dostatočne mazaný, keďže olej pri nízkych teplotách naberá hustejšiu konzistenciu. To môže zrýchliť opotrebenie ako motora, tak aj ostatných zapojených komponentov.
Vykurovanie v aute zvyčajne býva závislé od tepla, ktoré generuje motor, a to prostredníctvom tepelného výmenníka. Logicky z toho vyplýva, že ak je motor studený, klimatizácia nebude schopná okamžite produkovať teplý vzduch. Stále vám teda bude chvíľku zima, avšak s tým, že vaše auto zbytočne spotrebuje viac paliva.
Prečo v takom prípade rastie spotreba paliva? Ak motor za studena dostane pokyn k rýchlemu generovaniu tepla, zvýši sa záťaž, a teda aj potreba paliva, aby sa čo najskôr zohrial na požadovanú, respektíve prevádzkovú teplotu.
Škody pritom nemusia vzniknúť len na motore, ale aj na klimatizačnom systéme ako takom. To je hrozba najmä pre staršie modely vozidiel, ktorých klimatizácie sa pri nízkych teplotách opotrebúvajú rýchlejšie. Dôvodom je olej v kompresore, ktorý je za studena hustejší, a teda menej efektívny.
Taktiež nemožno opomenúť, že pri nízkych vonkajších teplotách sa môže vo vzduchu kondenzovať vlhkosť. V prípade, že sa táto vlhkosť dostane do ventilačného systému, môže zamrznúť, čiže spôsobiť ďalšie škody alebo zhoršiť viditeľnosť.
Klímu si pustite, no najskôr počkajte
Existuje teda viacero dôvodov, prečo zapínanie klímy na studený motor nie je dobrý nápad. Je samozrejmé, že človek sa chce v mrazivom ráne čo najrýchlejšie zahriať, no vždy si treba uvedomiť, aké sa s tým spájajú riziká a či stojí za to ich podstúpiť. Osobne si myslím, že za všetky tie problémy, ku ktorým môže táto prax viesť, to nestojí.
Situácia má totiž celkom jednoduché riešenie. Keď si sadnete do auta a naštartujete, nechajte ho aspoň zopár minút bežať bez zásahu. Nechajte ho, nech sa prirodzene zahreje na dostatočnú teplotu. Akonáhle sa tak stane, môžete si pustiť klimatizáciu. Vy síce budete chvíľku trpieť, no vaše auto sa vám za to môže odvďačiť dlhšou životnosťou. A to, aspoň podľa mňa, rozhodne stojí za to.