Viedeň pristupuje v novom roku ku kroku, ktorý donúti taxikárov postupne prechádzať na plne elektrické autá. Ako napísal portál Elektrickevozy.cz, od roku 2025 musia byť všetky nové viedenské taxíky elektromobily.
Rakúsko patrí k európskej krajine, ktorá v maximálnej miere podporuje prechod na elektromobily. Napríklad na elektrické taxíky tu môžu prevádzkovatelia taxi služieb čerpať finančné dotácie. Ministerstvo klímy do konca marca 2025 spolufinancuje nákup elektrických taxíkov čiastkou 1 000 eur. Ešte väčší finančný obnos môžu získať viedenské taxíky. Viedeň totižto dotuje elektromobily sumou až 10-tisíc eur.
Elektrické taxíky Viedeň štedro dotuje
Finančný príspevok je podmienený počtom kilometrov, ktoré taxikár najazdil s platiacimi zákazníkmi. Konkrétne je to 5 eur za kilometer. Program financovania má pokračovať až dovtedy, kým sa nevyčerpá čiastka vyhradená na tento účel. Tá je vo výške 6,4 milióna eur. Napriek štedrým dotáciám, sú taxikári zatiaľ verní autám so spaľovacími motormi. V súčastnosti tvoria len 2,6 percenta vozového parku plne elektrické autá. Toto by sa malo postupne zmeniť vďaka novým nariadeniam.
Od nového roka len plne elektrické taxíky
Kto si bude chcieť od januára 2025 zaregistrovať vo Viedni taxík, musí mať elektromobil. Aktuálne vo Viedni jazdí okolo 8 200 taxíkov, avšak väčšina z nich nie sú elektromobily. Viedeň si ale dala za cieľ, že postupne ich nahradí elektromobilmi, ktoré sú šetrnejšie k životnému prostrediu.
Ako sme naznačili, v súčasnosti jazdí po Viedni len 2,6 percenta elektromobilov, ktoré fungujú ako taxíky. Je to zhruba 220 taxíkov. Hybridy sú na tom o čosi lepšie. Podľa prieskumu Viedenskej obchodnej komory, tu jazdí 5 500 hybridných taxíkov. Hybridy spolu s plne elektrickými autami tvoria približne 70 až 75 percent. Týka sa to veľkých taxislužieb Taxi 31300 a Taxi 40100.
Nariadenie sa dotkne aj starších taxíkov
Nové nariadenie sa dotkne aj starších taxíkov. Ak sa totižto taxík vyradí z flotily kvôli poruche alebo z iného dôvodu, firma ho nemôže nahradiť autom so spaľovacím motorom. Jedinou možnosťou je náhrada poškodeného taxíka za plne elektrické auto. Taxíky majú životnosť zväčša niekoľko rokov, preto môže trvať až desať rokov, kým sa celý vozový park obnoví. Po Viedni tak budú jazdiť len plne elektrické taxíky až za niekoľko rokov.