Vývoj ľudstva v minulosti ovplyvnilo mnoho dôležitých technológií. A inak tomu nebude ani v budúcnosti. Práve naopak, stojíme na sklonku veľkej éry, ktorá prinesie možnosti, o akých sa nám ešte donedávna ani nesnilo. Vďačíme za to najmä ohromnému pokroku umelej inteligencie (AI). Táto technológia má potenciál zmeniť celý svet, a to aj v zdanlivo nesúvisiacich oblastiach.
Veľké zmeny čakajú umelú inteligenciu aj v budúcom roku, na čo poukazuje tlačová správa SAS, globálneho lídra v oblasti dát a umelej inteligencie. Odborníci sa podelili o svoje prognózy, ktoré zahŕňajú aj niekoľko kľúčových trendov.
Ich predpovede sa týkajú viacerých dôležitých aspektov, vrátane udržateľnosti, regulačných výziev či špecializácii modelov.
Zníženie uhlíkovej stopy
AI je náramne užitočná technológia, ktorá otvára dvere k úchvatným možnostiam. Táto vlastnosť však neprichádza bez dane, konkrétne v podobe uhlíkovej stopy. Aby mohla AI stabilne fungovať a postupne napredovať, potrebuje k dispozícii čoraz viac miesta v dátových centrách. Táto potreba priamo podnecuje budovanie nových dátových centier, ktoré sa tak stávajú čoraz energeticky, a teda aj environmentálne náročnejšie.
V tomto smere sa podľa odborníkov dočkáme dôležitej zmeny. Rýchlosť a efektívnosť algoritmov sa stávajú nevyhnutnými nástrojmi na znižovanie nákladov a spotreby cloudových zdrojov.
AI stále je energeticky náročnou technológiou. Súbežne však poháňa rozvoj udržateľných zdrojov energie, vrátane jadrovej energie, čím vytvára tlak na vývoj energeticky efektívnejších modelov.
Podobne ako automobilový priemysel, aj strojcovia pokročilých AI systémov učinili zásadný pokrok v znižovaní spotreby energie. A tento pokrok by mal pokračovať aj v budúcom roku, myslí si Bryan Haris, Chief Technology Officer v spoločnosti SAS.
Tým možno premostiť k zodpovednosti za environmentálnu stopu, ktorá je v súvislosti s AI taktiež mimoriadne dôležitou problematikou. Rýchla adopcia AI spôsobuje, že mnohé modely sú neefektívne, nadmerne zaťažujú cloudové zdroje a tým prispievajú k rastu uhlíkovej stopy. Zodpovednosť za zníženie tohto vplyvu však neleží len na poskytovateľoch hardvéru a veľkých cloudových službách, ale aj na používateľoch, ktorí riadia svoje dátové a AI procesy.
Jerry Williams, Chief Environmental Officer v SAS, tvrdí, že lepšia efektivita v rámci vývoja AI modelov, ktorú umožňujú optimalizované cloudové platformy a dátové nástroje, môžu výrazne znížiť zbytočné duplikácie, eliminovať plytvanie zdrojmi a minimalizovať energetickú náročnosť.
Hrozba pre spoločnosť?
Čo sa týka bezpečnosti, schopnosť umelej inteligencie personalizovať obsah vo veľkom meradle síce predstavuje spôsob významnej transformácie toho, ako narábame s informáciami, no taktiež prispieva k šíreniu väčšieho množstva dezinformácií a manipulácii sociálnych noriem.
Čoraz menej zriedkavé sú útoky založené na AI cieliace na jednotlivcov, skupiny, ale aj inštitúcie. Z tohto hľadiska tak ohrozuje náš spôsob života. Demokratické spoločnosti a ich vlády však javia záujem o ochranu otvorenej občianskej diskusie, volebného procesu i kultúrnych noriem.
Aby sa minimalizovali bezpečnostné riziká, je potrebné, aby lídri v podnikaní prevzali zodpovednosť za diskusiu o etickom využívaní AI. To zahŕňa dôraz na organizačné hodnoty, publikovanie princípov, politík a štandardov, ako aj kontroly pre používanie AI. Uviedol to Steven Tiell, Global Head of AI Governance Advisory v SAS.
Prehlbujúce sa rozdiely
Marinela Profi, Global GenAI/AI Market Strategy Lead v SAS, si myslí, že rok 2025 odhalí dôkazy o plnom využití potenciálu AI zo strany niektorých organizácií, ktoré tak získali obrovský náskok pred konkurenciou. Vytvárajú špecializované zákaznícke zážitky a rýchlejšie uvádzajú na trh inovatívne produkty.
Na druhej strane, mnohí firmy v týchto „pretekoch“ zaostávajú, nakoľko opustili svoje projekty, ktoré začali v roku 2023. Dôvodom je ignorovanie kľúčového faktora – technológia potrebuje kvalitné dáta. Menej kvalitné údaje výrazne brzdia výkon AI. Organizácie tým pádom musia nájsť odvahu vrátiť sa, analyzovať problémy a vyriešiť základné nedostatky vo svojich systémoch.
„Hype“ postupne opadáva
Príchod generatívneho modelu ChatGPT od spoločnosti OpenAI spôsobil značný rozruch po celom svete. Vyvolal obrovskú vlnu „hype-u“, ktorá zapríčinila dočasné odignorovanie dôležitých otázok. Tým sa však postupne prikladá čoraz väčší význam, čo znamená, že hype zreteľne opadáva.
Pozornosť sa postupne presúva k otázke, ako priniesť skutočnú obchodnú hodnotu. Jared Peterson, Senior Vice President, Platform Engineering v SAS, tvrdí, že kľúčom je zjednodušenie prístupov, pravidiel a modelov. Veľké jazykové modely (LLM) a špecializované malé jazykové modely (SLM) by sa mali využívať cielene a efektívne.
Technológia v rukách titánov
Podľa Jaya Upchurcha, ktorý v SAS vystupuje na poste Chief Information Officer, budú firmy, ktoré plne implementujú AI, v roku 2025 víťazmi akéhosi IT súboja. Generatívna AI sa postupom času mení z „novej vychytávky“ na bežnú súčasť AI ekosystému, pričom firmy využívajú všetky formy technológie na automatizáciu rutinných úloh.
Táto automatizácia uvoľní zamestnancov pre hodnotnejšiu prácu, umožní rýchlejšie rozhodovanie, rýchlejšiu identifikáciu príležitostí a zvýši inovačné tempo. Jednoducho povedané – organizácie, ktoré plne integrujú AI, budú víťazmi.
Komoditizácia a špecializácia
V nadchádzajúcom roku sa z LLM stanú komodity, čo povedie k poklesu cenových modelov AI, keďže základné funkcie budú dostupné zadarmo. Skutočná hodnota sa presunie k špecializovaným službám a aplikáciám navrhnutým pre konkrétne odvetvia, ktoré budú postavené na týchto modeloch.
Vzostup open-source LLM zároeň naruší dominanciu niektorých kľúčových hráčov, čo povedie k vzniku decentralizovanejšieho ekosystému AI, v ktorom budú hlavnými odlišovacími faktormi prispôsobenie a integrácia, hovorí Udo Sglavo, Vice President, Applied AI & Modeling, R&D v SAS.
Na sklonku veľkej racionalizácie
Firmy už roky fungujú na oddelených systémoch, z ktorých každý pokrýva inú funkciu alebo segment zákazníkov. IT tímy sú čoraz viac zaťažené zložitými integráciami a nedokážu poskytovať agilitu, ktorú podniky potrebujú. Na obzore je však veľká racionalizácia IT, počas ktorej lídri využijú cloud na zjednodušenie IT infraštruktúry a vzťahov s dodávateľmi, čím dosiahnu kriticky dôležitú rýchlosť a úsporu nákladov.
Podľa Stu Bradleyho, Sr. Vice President, Risk, Fraud and Compliance Solutions v SAS., najväčšie výhody získajú subjekty, ktoré sa zmodernizujú pomocou cloudových platforiem poháňaných umelou inteligenciou, schopných zastrešiť viacero funkcií. Dosiahnu tým integrované, dostupné dáta a rozhodovacie schopnosti, ktoré pokryjú celý životný cyklus zákazníka a všetky potreby organizácie.
Technológia sa personalizuje pre marketing
Na záver sa o svoju predpoveď podelila aj Jennifer Chase z pozície Chief Marketing Officer. Tvrdí, že v roku 2025 sa tzv. marketéri zamerajú na prechod od jednoduchších aplikácií generatívnej AI, orientovaných na produktivitu a tvorbu obsahu, k pokročilým schopnostiam AI, ktoré budú poháňať konkurenčnú výhodu a rast príjmov.
Okrem LLM začnú využívať nástroje generatívnej AI, ako sú syntetické dáta a digitálne dvojčatá, spolu s etablovanými technológiami, ako je strojové a hlboké učenie. Tieto technológie im umožnia ponúkať personalizované zážitky a efektívne kampane, pričom sa zachová rešpekt voči súkromiu zákazníkov.