Elektromobilom sa v poslednej dobe ktovieako nedarí, čo má viacero vysvetlení. Vysoká priemerná obstarávacia cena, slabá nabíjacia infraštruktúra, pretrvávajúci skepticizmus zo strany spotrebiteľov, to sú len niektoré z nich. Asi však nebudeme ďaleko od pravdy, keď povieme, že najväčším brzdným faktorom je práve cena. A očividne si to uvedomujú aj samotné automobilky, nakoľko viaceré z nich buď to oznámili vývoj, alebo už dokonca oznámili predaj cenovo dostupných elektrických modelov.
Jeden taký po novom prináša aj renomovaná automobilka Toyota, informuje server CarNewsChina.com. V nedeľu (8. decembra) oznámila, že spúšťa predobjednávky na elektromobil bZ3X, a to v troch výbavách – 430 Air+, 520 Pro+ a 620 Max. Štartovacia cena je náramne priaznivá, v prepočte vychádza na 13-tisíc eur (100-tisíc juanov). Najvyššia konfigurácia stojí dvojnásobok, čiže 200-tisíc juanov alebo 26-tisíc eur.
Lacné je potom aj prednostné dodanie, za ktoré si automobilka účtuje iba 2-tisíc juanov, resp. 260 eur.
Dizajn, za ktorý sa nemožno hanbiť
V rámci exteriéru Toyota zvolila dizajnový jazyk „čistej elektrickej estetiky“. V preklade do ľudskej reči to znamená oddelené svetlomety, skryté kľučky, panoramatické strešné okno o veľkosti 1,14 m2 a zatmavené bočné zrkadlá. Denné svetlá pozostávajú zo štíhleho pásu obsahujúceho 112 LED žiaroviek, ktoré navyše podporujú rôzne formy interakcie, napríklad pri štartovaní/vypínaní, nabíjaní či lokalizácii vozidla.
Zákazníci majú na výber zo siedmich možností lakovania, a to Sky White, Pure Snow White, Distant Mountain Gray, Bright Moon Silver, Vast Black, Sky Pink a Cyber Gold. Taktiež majú na výber medzi 18-palcovými a 19-palcovými diskami kolies.
Čo sa týka rozmerov, elektromobil meria 4 600 x 1 875 x 1 645 mm, zatiaľ čo rozmer v rázvore činí 2 765 mm. Deklarovaná pohotovostná hmotnosť dosahuje 1 690 kg (podľa MIIT).
Elektromobil vhodný nielen do mesta
Ďalším atraktívnym lákadlom je pokročilý asistenčný systém jazdy (ADAS) Momenta 5.0, ktorý je poháňaný procesorom Nvidia DRIVE AGX Orin X. Opiera sa o 27 senzorov, vrátane 11 kamier s vysokým rozlíšením, 12 ultrazvukových radarov, 3 radarov s milimetrovými vlnami a lidaru. Celkovo ADAS podporuje viac ako 25 funkcií, a to napríklad obmedzovač rýchlosti, asistent pre svetelnú signalizáciu, diaľkové parkovanie a monitorovanie mŕtveho uhla.
Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, bZ3X je vybavený elektromotorom s krkolomným označením TZ175XSAY501. Čo vás asi bude zaujímať viac, je výkon. Ten dosahuje 150 kW. Kapacita batérie pritom činí 50,03 kWh, pričom ide o lítium-železo-fosfátový (LFP) článok. Takýto objem podľa inzercie vystačí na zhruba 430 km jazdy (podľa CLTC). Vyššie verzie ponúkajú dojazd 520 km, resp. 620 km. Slušné je potom aj nabíjanie. Batéria sa dokáže z 30 percent na 80 percent kapacity obnoviť v priebehu 24 minút.
Čo sa týka interiéru, ten obsahuje dvojramenný multifunkčný volant, 8,8-palcový prístrojový panel so 14,6-palcovou obrazovkou, ktorej chod zabezpečuje výkonný procesor Snapdragon 8155 od spoločnosti Qualcomm. Táto črta okrem iného poskytuje podporu ovládania hlasom.
V priestoroch zadného radu sedadiel možno rátať s výduchmi klimatizácie a sklopnou lakťovou opierkou.
Nechýba ani podložka na bezdrôtové nabíjanie telefónu, ambientné osvetlenie, sedem airbagov SRS či audio systém Yamaha s 11 reproduktormi.