Rok 2023 bol pre európsky trh s automobilmi historickým míľnikom. Ľudia registrovali nové vozidlá vo veľkom. Celkový počet registrovaných áut v rámci Európskej únie (EÚ) prekročil hranicu 256-miliónov, pričom len v priebehu uplynulého roka pribudlo takmer 11-miliónov (10,7-milióna) registrácií, informuje server Auto Trendy.
Pokiaľ ide o výkonnosť jednotlivých typov pohonu, aj v roku 2023 dominovali spaľovacie motory. Prvenstvo si udržali aj napriek aktívnym snahám zo strany mnohých krajín a organizácií znižovať emisie v doprave, čím sa stúpal tlak na ekologickejšie riešenia.
Najobľúbenejšími autami v Európe zostali tie s benzínovým pohonom. Z celkového počtu registrácií si pripísali podiel až 34,5 percenta. Pokiaľ ide o dieselové motory, tie sa postupne vytrácajú do zabudnutia. V sledovanom období ich podiel klesol na 14,3 percenta, pričom klesať mal (a má) naďalej.
Elektromobily zvyšujú tempo
Ako sú na tom elektromobily? Tento segment v roku 2023 zaznamenal významný posun smerom vpred, nakoľko podiel elektrického pohonu na celkovom počte registrácií presiahol hranicu 14,5 percenta. To znamená, že po európskych cestách už jazdí viac ako 4,4-milióna elektrických vozidiel. Pre porovnanie – len 10 rokov predtým boli elektromobility raritou, od toho času vykázali rast až o 88 percent.
Taktiež možno poznamenať, že na základe týchto výsledkov sú elektromobily v Európe obľúbenejšie ako dieselové motory, čo je veľmi dôležitý úspech.
Pokiaľ ide o hybridy, tie si z celkového počtu registrácií pripísali podiel 21,1 percenta. Hybridy a elektromobily tak spoločne dosiahli trhový podiel v objeme 48,2 percenta, čo je takmer minimálny rozdiel oproti spoločnému podielu benzínových a naftových áut – 48,8 percenta.
V deviatich členských štátoch EÚ kombinovaný podiel hybridov a elektromobilov presiahol 50 percent. Fínsko dosiahlo najvyšší podiel (78 percent), pričom 44 percent tvorili hybridy a 34 percent elektromobily. Nasledovalo Švédsko (69 percent) a Holandsko (68 percent). Na druhej strane, najnižší podiel týchto vozidiel bol zaznamenaný v Bulharsku (7 percent), Česku (20 percent) a Chorvátsku (28 percent).
Kde sa registruje najviac áut?
Pokiaľ by ste si mysleli, že najviac registrovaných áut majú Nemci, mýlili by ste sa. Prvé miesto tohto rebríčku si uchmatlo Taliansko, kde na tisíc obyvateľov pripadá až 700 registrovaných vozidiel. Na Talianskom nasledujú Luxembursko a Cyprus.
Výrazne zaostávajú krajiny ako Lotyšsko či Rumunsko, kde na tisíc obyvateľov pripadá len okolo 400 áut. Slovensko sa nachádza niekde uprostred, čiže v priemere.
Mladé vs. staršie modely
Čo sa týka veku jednotlivých vozových parkov, najlepšie sú na tom Luxembursko, Nemecko a Švédsko. Tieto krajiny majú zo všetkých najmladšie flotily – viac ako 14 percent áut sú staré menej ako dva roky. Na opačnom konci spektra sú Rumuni, Fíni a Estónci, ktorí často vlastnia autá s vekom prevyšujúcim 20 rokov. Aj na Slovensku sa využívajú skôr staršie autá.
Čo prinesie budúcnosť?
Na túto otázku nemožno odpovedať so 100-percentnou istotou. Odborníci však sú toho názoru, že zásadné zmeny sú neodvratné. Myslíme tým najmä rozmach elektrifikácie, teda batériových elektromobilov a hybridov. Rok 2023, hoci v ňom prevládali spaľováky, ukázal, že na európskych cestách sa čoraz viac objavujú ekologické riešenia.
Elektrické a hybridné technológie budú pravdepodobne čoraz častejšou voľbou, pričom tradičné pohony postupne ustúpia do úzadia. Je to jasný signál, že budúcnosť mobility sa stáva zelenšou.
Nórsko zakáže spaľováky
Dôkazom je napríklad Nórsko, kde od roku 2025 definitívne zakážu predaj nových spaľovákov. Od roku 2025 sa tak v škandinávskej krajine už nebudú predávať ani autá na benzín, ani autá na naftu. Kompletne ich nahradia elektromobily. Pre nórskych motoristov však tento krok zrejme nebude predstavovať vážny problém. Na elektrický pohon si tu zvykli už dávno, pričom v rámci trhu si pripisuje dominantný podiel.
Taktiež to nie je rozhodnutie, ktoré by padlo cez noc. Nórsko sa na tento krok pripravuje už dlhé roky. Ešte v roku 2016 nórska vláda rozhodla, že prechod na elektromobily sa stane prioritou. A tak sa aj stalo. V tomto roku si elektromobily v Nórsku pripisujú až 95-percentný podiel na celkovom počte novo registrovaných vozidiel. Zvyšných 5 percent vypĺňajú špeciálne vozidlá, pre ktoré zatiaľ neexistujú elektrické alternatívy.
Nórsko totiž vytvorilo sériu opatrení, ktoré extrémne zvýhodňujú nákup i prevádzku elektrických vozidiel. Kľúčovým krokom bolo oslobodenie nových elektromobilov od dane z pridanej hodnoty (DPH) v prípade, že cena modelu nepresahuje cenu okolo 43-tisíc eur (v prepočte). Toto opatrenie bude platiť minimálne do roku 2026.
Tejto téme sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.