Prijatie konsolidačného balíčka a s ním súvisiaca vyššia 23-percentá DPH bude mať dopad na ďalší sektor. Vstupné sa zvýši do akvaparkov aj na kúpaliská, ktoré sú v letných mesiacoch medzi Slovákmi vyhľadávanou atraktivitou. Navyše, ide o služby, ktoré k nám na Slovensko lákajú aj ľudí z okolitých krajín. Podľa asociácie sú akvaparky, kúpaliská a plavárne základným pilierom cestovného ruchu na Slovensku. Téme sa venoval portál Teraz.sk.
V roku 2025 sa zvyšovaniu vstupného nevyhne ani jeden zo sektorov, ktorý patrí do kategórie cestovného ruchu. Podľa Slovenskej asociácie akvaparkov, kúpalísk a plavární (SAAKP) je dôvodom nárastu cien prijatý konsolidačný balíček a na to naviazaný nárast všetkých vstupných nákladov.
Akvaparky a kúpaliská budú zdražovať
Napriek tomu, že tento sektor v novom roku pocíti výraznú finančnú záťaž, ceny by nemali ísť hore extrémne. DPH sa zdvihne z pôvodných 10 až na 23 percent a vplyv na ceny bude mať aj zavedenie transakčnej dane. Prezídium SAAKP si ale uvedomuje, že paušálne zvýšenie cien o 20 až 30 percent by nebolo správnym krokom. Musia brať ohľad na kúpyschopnosť obyvateľstva a ceny zvyšovať tak, aby sa návšteva akvaparku, kúpaliska alebo plavárne nestala dostupnou len pre vyvolených.
SAAKP preto zdôraznilo, že úprav cien je v novom roku 2025 nevyhnutná, ale pristúpi len k minimálnym a nevyhnutným úpravám cenníkov. Asociácia totižto nechce, aby sa tento segment stal luxusom.
Základný pilier cestovného ruchu
Akvaparky, kúpaliská a plavárne tvoria podľa asociácie základný pilier cestovného ruchu na Slovensku. Ročne nimi prejde okolo 6,3 milióna ľudí, a preto sa radia medzi jedny z najviac navštevovaných turistických atrakcií. Asociácia dodala, že vlani sa počet návštevníkov zvýšil a dokonca prekonal čísla z čias pred pandémiou covidu. SAAKP uvádza, že segment vodného relaxu sa po pandémii zotavil, avšak v budúcom roku ho čakajú opäť ťažké časy. Kvôli novej 23-percentnej DPH porastú náklady, ceny energií a vyššie budú aj personálne výdavky.
Prezident SAAKP Gabriel Somogyi povedal, že kúpaliská chcú ostať dostupné širokej verejnosti, hoci to bude za cenu hľadania ďalších úspor a väčšej efektivity. Podľa neho má pobyt pri umelej vodnej ploche multiplikačný efekt, pretože každé jedno euro minuté v akvaparku vyvoláva míňanie ďalších financií. To zahŕňa napríklad výdavky na ubytovanie, stravu, zábavu, darčekové predmety a podobne. Týmto sa segment vodného relaxu výrazne podieľa na pozdvihovaní slovenského cestovného ruchu.