Pomaly sa blíži koniec prvého decembrového týždňa, čo znamená, že tohtoročný Black Friday je oficiálne za nami. Mnohí Slováci tradične využívajú tento obľúbený „zľavový sviatok“ na nákup vianočných darčekov, nakoľko počas neho mnohé e-shopy ponúkajú atraktívne zľavy. Inak tomu nebolo ani tento rok. Podľa údajov Shoptetu, ktorý zabezpečuje fungovanie viac ako 7-tisíc slovenských e-shopov, Slováci koncom novembra minuli rekordnú sumu.
Platforma v tlačovej správe obdržanej našou redakciou uvádza, že obrat evidovaných e-shopov počas Black Friday týždňa dosiahol zhruba 14,5-milióna eur. To znamená, že Slováci minuli zhruba o 2-milióny eur viac ako minulý rok.
Slováci nakupovali štedrejšie aj napriek tomu, že v budúcom roku dôjde k rozsiahlemu zdraženiu tovarov a služieb, kvôli čomu si budú musieť mnohé domácnosti utiahnuť opasky. Ako sme vás informovali v tomto článku, poslanci Národnej rady (NR) Slovenskej republiky (SR) definitívne rozhodli o rozpočte, ktorého cieľom bude v roku 2025 znížiť deficit verejných financií na ekvivalent 4,7 percenta hrubého domáceho produktu (HDP). Obyvateľstvo k tomuto cieľu pomôže predovšetkým platením 23-percentnej dane z pridanej hodnoty (DPH) a odvádzaním transakčnej dane.
Zvyčajne platí, že keď sa chystá rast cien, spotrebitelia obmedzujú svoje výdavky s cieľom vytvoriť finančné úspory. Zdá sa však, že Slováci na túto potrebu chceli aspoň počas Black Friday jednoducho nemyslieť a dopriať sebe alebo svojim známym čo najštedrejšie vianočné sviatky.
Nakupovalo sa v zľavách
Koniec koncov, Black Friday je všeobecne známy výhodnými zľavami a akciami, takže sa nedá veľmi čudovať tomu, že ich Slováci chceli náležite využiť. Podľa údajov Shoptetu ponúkalo zľavy z cien svojich produktov približne 70 percent e-shopov, pričom priemerná zľava predstavovala niečo okolo 20 percent, podobne ako minulý rok. Uvádza tak Mária Auxtová, Country Lead pre Slovensko spoločnosti Shoptet.
Najvýraznejšie zľavy boli evidované pri hodinkách a šperkoch, nezriedka dosahovali až 50 percent. Ušetriť sa potom dalo aj na erotických pomôckach, ktoré sa predávali so zľavou až 40 percent.
Znížením cien sa potom snažili zaujať aj obchody v segmente zábavy, čiže obchody ponúkajúce darčekové predmety, potreby na párty, zábavné predmety a podobne. V tomto prípade zľavy dosahovali priemernú výšku 30 percent. Auxtová dopĺňa, že približne o štvrtinu lacnejšie si mohli zákazníci zakúpiť aj kozmetiku, parfumy, oblečenie a doplnky.
Akcie trvajú čoraz dlhšie
Auxtová ďalej poukazuje na to, že aj tento november sme mohli pozorovať trend predlžujúcich sa Black Friday akcií. Zatiaľ čo kedysi trvali len jeden deň, postupne sa zľavy predĺžili na celý víkend a neskôr celý týždeň. Dnes môžeme v niektorých obchodoch vídať Black Friday zľavy po dobu aj niekoľkých týždňov. V niektorých prípadoch plynule prechádzajú do Cyber Monday akcií.
Svedčia o tom dáta, podľa ktorých obrat slovenských e-shopov na Shoptete dosiahol neuveriteľných 52-miliónov eur, čiže o 8-miliónov eur viac ako minulý rok. Išlo tak o veľmi silný mesiac. Dáta ukazujú aj to, že zákazníci využívajú akcie priebežne.
Čo Slováci nakupovali najviac?
E-shopy na Shoptete v priebehu novembra vybavili vyše 700-tisíc objednávok. Obsah košíkov do veľkej miery kopíroval obľúbený typ darčekov pod vianočný stromček. Najväčší záujem Slováci javili o sortiment elektroniky, oblečenia a doplnkov, ďalej parfumy a kozmetiku.
Auxtová predpokladá, že e-shopy ešte čaká pár náročných týždňov, nakoľko podľa dát sa tento rok ešte viac ľudí rozhodlo darčeky objednávať online.