Švajčiarsko sa pripravuje na razantný krok, ktorý odráža meniacu sa realitu v automobilovom priemysle. Rastúci dopyt po elektromobiloch prináša pozitívny efekt v podobe nižších emisií, no zároveň znižuje príjmy štátu z tradičných palívových daní. Tieto daňové príjmy doposiaľ slúžili na financovanie údržby a budovania ciest, mostov a ďalšej dopravnej infraštruktúry.
Zdanenie samotnej spotreby elektriny by bolo podľa švajčiarskych úradov príliš komplikované, najmä preto, že veľa majiteľov elektromobilov nabíja svoje autá doma alebo využíva vlastné solárne panely. Presné meranie „autonabíjacej“ elektriny by tak bolo problematické. Zavedenie dane na základe najazdených kilometrov preto prichádza ako pragmatické riešenie – čím viac kilometrov vodič prejde, tým vyššou sumou prispeje na verejné cesty a dopravné projekty.
Ako bude systém fungovať?
Švajčiarska spolková rada poverila príslušné ministerstvá vypracovaním konkrétneho zákona do konca budúceho roka. Nová daň by mohla začať platiť najneskôr do roku 2030. Detaily zatiaľ nie sú verejné, no predpokladá sa, že úradom by stačilo kontrolovať počet najazdených kilometrov prostredníctvom pravidelných technických kontrol, prípadne digitálnych údajov.
Pre majiteľov elektromobilov to bude znamenať, že klesajúca cena energií a nižšia údržba oproti spaľovacím autám už nebudú jediným finančným benefitom. Za bezemisnú prevádzku pribudne daň za počet kilometrov, ktorú síce mnohí vnímajú ako určitú nevýhodu, no ide o pokus štátu zachovať stabilný príjem do rozpočtu. Bez týchto prostriedkov by sa mohlo stať, že kvalita ciest a dopravných služieb začne trpieť.
Nový systém by mohol byť navyše variabilný a dávať priestor na rôzne úpravy – napríklad stanoviť rozdielnu sadzbu v meste a mimo mesta, prípadne ponúknuť zľavy pre tých, ktorí jazdia len minimálne. Podobné modely už testujú v iných krajinách, pričom cieľom je zohľadniť opotrebenie ciest spôsobené intenzitou jazdy.
Čo to znamená pre ostatné štáty?
Pokiaľ sa švajčiarsky model osvedčí, je pravdepodobné, že sa naň budú pozerať aj iné krajiny so zvýšeným záujmom o elektromobily. Slovensko takisto nie je výnimkou – s rastúcim počtom elektrických áut bude musieť riešiť, ako nahradiť výpadok príjmov z palívových daní. Podobné úvahy už zaznievajú aj v iných európskych štátoch, kde je ekologická doprava podporovaná dotáciami či daňovými zvýhodneniami.
Hlavnou výzvou bude nastaviť daň tak, aby motivovala k rozvoju zelených technológií, no zároveň nezanedbávala potrebu stabilného financovania infraštruktúry. Ďalšia otázka spočíva v ochrane súkromia: meranie najazdených kilometrov by si mohlo vyžiadať určitú formu kontroly, ktorú by niektorí motoristi mohli vnímať ako zásah do osobnej slobody.
Švajčiarsko sa ako jedna z prvých krajín vážne zaoberá tým, ako získať stabilné zdroje príjmov do štátneho rozpočtu, keď tradičné palivá postupne ustupujú elektromobilite. Plánovaná daň z najazdených kilometrov pre elektromobily by mala vykompenzovať výpadok zo spotrebných daní, pričom termín spustenia sa očakáva do roku 2030. Ak sa tento systém osvedčí, môže sa stať vzorom pre ďalšie štáty, ktoré sa rovnako boria s otázkou, ako financovať cestnú sieť v ére čoraz bežnejšej elektromobility.