Prevádzka akéhokoľvek auta sa spája s pravidelnými nákladmi. Nemyslíme tým len náklady na pohonné hmoty či poistky, ale aj náklady na kľúčové kontroly, ako je technická kontrola (STK). Tú spravidla treba absolvovať každé dva roky, zvyčajne spolu s emisnou kontrolou. Je ale možné, že toto pravidlo sa v dohľadnej budúcnosti pre podstatnú časť vodičov zmení
Ako informuje portál Topspeed.sk, nemecká TÜV navrhuje, aby staršie autá museli absolvovať STK nie v dvojročných intervaloch, ale každoročne. Argumentom je zvýšenie bezpečnosti na cestách, no debaty v rámci spoločnosti upozorňujú skôr na možné finančné dopady, ktoré by opatrenie tohto rázu prinieslo. Absolvovanie STK totiž rozhodne nie je zadarmo.
Podľa TÜV staršie autá zvyknú trpieť oveľa väčším množstvom technických nedostatkov, najmä pokiaľ nie sú pravidelne servisované. Nové opatrenie by sa malo týkať vozidiel starších ako 10 rokov. Pri týchto modeloch má byť miera závad podstatne vyššia, preto TÜV považuje za zmyselné, aby častejšie podliehali dôkladnej technickej kontrole.
Vodiči si siahnu hlbšie do peňaženiek
Hoci je pravda, že táto zmena by mohla prispieť k zvýšeniu bezpečnosti na cestách, nakoľko technické problémy často bývajú príčinou dopravných nehôd, pre veľkú časť motoristov by znamenala podstatne vyššie náklady. A to je problém, keďže ľudia so staršími autami zvyknú poberať menšie príjmy. Taktiež nemožno opomenúť, že majitelia týchto áut vynakladajú viac finančných prostriedkov na opravy, keďže sa viac kazia.
Cena STK nie je vždy a všade rovnaká. Líši sa v závislosti od konkrétneho servisu, regiónu a ďalších prípadných poplatkov. Zvyčajne sa však cena celkovej kontroly pohybuje v rozmedzí od 50 do 60 eur, pričom táto suma zahŕňa aj cenu emisnej kontroly.
Dá sa teda povedať, že ceny za STK sú u nás relatívne priaznivé. Napríklad v Nemecku sú podstatne vyššie, technická kontrola vozidla vás tu môže stáť pokojne aj 150 eur. K zvýšeniu poplatkov tu došlo minulý rok, čo vyvolalo obrovskú vlnu kritiky.
Jürgen Wolz, člen vedenia TÜV SÜD však ubezpečil verejnosť, že ďalšie zdražovanie sa nechystá. Uviedol, že technické kontroly musia byť cenovo dostupné a zodpovedať hodnote poskytnutých služieb.
Zatiaľ len návrh
Je nutné podotknúť, že povinnosť pre staršie autá absolvovať STK na ročnej báze je zatiaľ len návrhom, nie definitívnym zákonom. Na Slovensku sa o takejto zmene zatiaľ nehovorí, no pokiaľ by sa zmena skutočne prejavila na nižšej nehodovosti, nemožno vylúčiť, že by bola predložená aj v rámci Európskej únie (EÚ), čo už by mohlo ovplyvniť aj slovenských motoristov.