Všetko má svoju životnosť, pričom výnimkou rozhodne nie sú ani smartfóny. Hoci môžu dlhé roky slúžiť verne a fungovať bez problémov, nastane čas, kedy je potrebné milovaný model vymeniť za iný, resp. novší. Dôvodom je softvérová podpora. Tá je u jednotlivých výrobcov a modelov rôzna, no vždy platí rovnaké pravidlo – keď podpora skončí, smartfón príde o kľúčové aktualizácie, čo sa spája s početnými rizikami.
Žiaľ, softvérová podpora sa po novom končí viacerým obľúbeným modelom z dielne čínskeho Xiaomi. Vyplýva to zo zoznamu end-of-life (EOL), ktorý gigant nedávno aktualizoval. Tento zoznam informuje používateľov o tom, ktoré smartfóny strácajú nárok na softvérové aktualizácie. Nejde pritom len o veľké aktualizácie operačného systému, ale aj o bezpečnostné záplaty.
Bez aktualizácií operačného systému, čiže Androidu, sa do istej miery dá obísť. Bez bezpečnostných záplat však už nie. Absencia záplat vytvára priestor pre medzery, ktoré môžu byť zneužité hackermi na získanie citlivých informácií, v horšom prípade na úplné ovládnutie daného zariadenia.
„Snažíme sa neustále poskytovať aktualizácie zabezpečenia pre smartfóny Xiaomi, Redmi a POCO. Aktualizácie zabezpečenia spravidla obsahujú najnovšie bezpečnostné záplaty, opravy zraniteľností a ďalšie bezpečnostné vylepšenia. Zvyčajne udržiavame bezpečnostné aktualizácie aspoň dva roky po prvom dodaní určitého modelu zariadenia,“ píše Xiaomi na webe venovanom EOL.
„Pravidelne uverejňujeme a aktualizujeme nižšie uvedený zoznam produktov s ukončenou životnosťou (EOL), aby sme vám pomohli skontrolovať, či váš smartfón môže prijímať aktualizácie zabezpečenia,“ dopĺňa spoločnosť.
Kopa (už) neaktuálnych smartfónov
Prejdime k danému zoznamu. Môžete si ho pozrieť celý, alternatívne môžete prítomnosť svojho zariadenia zistiť pomocou funkcie vyhľadania konkrétneho slova alebo frázy (na počítačoch cez skratku CTRL + F).
Zariadenia značky Xiaomi, ktorým sa končí (alebo skončila) softvérová podpora:
- Mi 1
- Mi 2
- Mi 2A
- Mi 3
- Mi 4
- Mi 4S
- Mi 4C
- Mi 5
- Mi 5S
- Mi 5S Plus
- Mi 5C
- Mi 5X
- Mi 6
- Mi 6X
- Mi 8
- Mi 8 Lite
- Mi 8 SE
- Mi 8 UD
- Mi 8 Pro
- Mi 8 Explore Edition
- Mi 9
- Mi 9 Lite
- Mi 9 Pro 5G
- Mi 9T Pro
- Mi 9 SE
- Mi CC 9
- Mi CC 9e
- Mi CC 9 Pro
- Mi Note
- Mi Note 2
- Mi Note 3
- Mi Note Pro
- MIX
- MIX 2
- Mi MAX
- Mi MAX 2
- Mi MAX 3
- Mi A1
- Mi A2
- Mi A2 Lite
- Mi A3 (Android One)
- Mi Pad
- Mi Pad 2
- Mi Pad 3
- Mi Pad 4
- Mi Pad 4 Plus
- Mi MIX 2S
- Mi MIX 3
- Mi PLAY
- Mi Note 10
- Mi 10 Lite zoom (CN)
- Mi Note 10 Lite
- Mi 10T Pro
- Mi 10T
- Mi 10 lite 5G (TW)
- Mi 11 Lite (TR)
- Mi 11 Lite (RU)
- Mi 11 Lite (IN)
- Mi 11 Lite (EEA)
- Mi 11 Lite (Global)
- Mi 11 Lite (ID)
- Xiaomi MIX Fold (CN)
- Mi 10S (CN)
- Mi 10 Pro
- Mi 10
- Mi 10 Ultra
- Mi 11 Lite 5G (JP)
- MIX 4 (CN)
- Xiaomi Pad 5 Pro 5G (CN)
- Xiaomi Pad 5 Pro (CN)
- Xiaomi Civi (CN)
Zariadenia značky Redmi, ktorým sa končí (alebo skončila) softvérová podpora:
- Redmi 1
- Redmi 1S
- Redmi 2
- Redmi 2A
- Redmi 3
- Redmi 3S
- Redmi 3X
- Redmi 4
- Redmi 4XRedmi 4A
- Redmi 5
- Redmi 5 Plus
- Redmi 5A
- Redmi Note 1
- Redmi Note 1S
- Redmi Note 2
- Redmi Note 2 Pro
- Redmi Note 3
- Redmi Note 4
- Redmi Note 4X
- Redmi Note 5
- Redmi Note 5A
- Redmi Note 5 Pro
- Redmi Pro
- Redmi 6
- Redmi 6 Pro
- Redmi 6A
- Redmi Note 6 Pro
- Redmi S2
- Redmi Y2
- Redmi Go
- Redmi Note 7
- Redmi Note 7S
- Redmi Note 7 Pro
- Redmi K20
- Redmi 7
- Redmi Y3
- Redmi K20 Pro
- Redmi 7A
- Redmi 8
- Redmi Note 8 Pro
- Redmi Note 8T
- Redmi 8A
- Redmi 8A Dual
- Redmi K30
- Redmi K30 5G
- Redmi K30 5G Speed
- Redmi 10X (CN)
- Redmi 10X Pro (CN)
- Redmi Note 9
- Redmi 10X 4G (CN)
- Redmi 9A
- Redmi K30i 5G (CN)
- Redmi Note 10 5G (MX)
- Redmi 9C
- Redmi K30 Ultra (CN)
- Redmi 9
- Redmi 9 Prime (IN)
- Redmi 9C NFC
- Redmi K30S Ultra (CN)
- Redmi Note 9 Pro (ZA)
- Redmi Note 8
- Redmi Note 9 Pro (TW)
- Redmi Note 9T (RU)
- Redmi Note 9T (TR)
- Redmi Note 9T (EEA)
- Redmi 9T
- Redmi Note 9T (TW)
- Redmi Note 9T (Global)
- Redmi Note 10 Pro Max (Global)
- Redmi Note 10 Pro (Global)
- Redmi Go (RU)
- Redmi Note 10 Pro (TW)
- Redmi Note 10 Pro (RU)
- Redmi Note 10 Pro (TR)
- Redmi Note 10 Pro (ID)
- Redmi Note 10 Pro (EEA)
- Redmi Note 10 Pro (Global)
- Redmi Note 10 (TR)
- Redmi Note 10 5G (TW)
- Redmi Note 10T (RU)
- Redmi Note 8 (2021) (EEA)
- Redmi Note 10 5G (TR)
- Redmi Note 8 (2021) (RU)
- Redmi K40 (CN)
- Redmi Note 10 JE (JP)
- Redmi Note 10 Lite (in)
Zariadenia značky POCO, ktorým sa končí (alebo skončila) softvérová podpora:
- POCO F1
- POCO PHONE F1
- POCO X2
- POCO F2 Pro (Global)
- POCO M2 Pro (IN)
- POCO X3 (IN)
- POCO X3 NFC (RU)
- POCO X3 NFC (ID)
- POCO X3 NFC (TR)
- POCO M3 (TW)
- POCO M3 (RU)
- POCO M3 (TR)
- POCO M3 (ID)
- POCO X3 Pro (TW)
- POCO X3 Pro (IN)
- POCO M3 Pro 5G (RU)
- POCO M3 Pro 5G (TR)
- POCO F3 GT (IN)
- POCO F3
- POCO C31 (IN)
- POCO X3 GT (ID)
Riziká používania smartfónov bez softvérovej podpory
Ako sme spomenuli, používanie smartfónov, ktoré už nedostávajú bezpečnostné záplaty, môže predstavovať niekoľko významných rizík, najmä v oblasti ochrany osobných údajov a bezpečnosti.
Za zmienku stoja hlavne nasledovné riziká:
- Zvýšená zraniteľnosť voči kybernetickým útokom: Útočníci môžu zneužiť chyby v operačnom systéme alebo aplikáciách, ktoré už nebudú dostávať pravidelné opravy. Staršie, resp. neaktuálne zariadenia, sú oveľa ľahším cieľom pre malvér, ransomvér, ako aj phishingové útoky. Bezpečnostné medzery tiež môžu umožniť neoprávnený prístup k súkromným informáciám, vrátane hesiel, bankových údajov či kontaktov.
- Kompatibilita s novými aplikáciami a službami: Mnohé aplikácie prestanú byť kompatibilné so staršími verziami operačného systému, čo znemožní ich aktualizáciu alebo používanie.
- Problémy pri pripojení k sieťam: Staršie zariadenia nemusia podporovať aktuálne protokoly šifrovania, čo môže ohroziť bezpečnosť pripojení na Wi-Fi siete alebo iné internetové služby. Taktiež môžu mať problémy so zabezpečením citlivých transakcií, čo predstavuje vážne riziko pri online nákupoch alebo používaní internetbankingu.
- Obmedzené možnosti opravy a podpory: So staršími zariadeniami môžu byť problémy aj pri ich fyzickej oprave.
Čo treba spraviť?
Absolútne najideálnejším scenárom bude, keď čo najskôr presedláte na novšie zariadenie, čiže zariadenie s aktuálnou softvérovou podporou. Dobrou správou je, že nový telefón dnes nemusí byť extra drahá záležitosť. Kvalitný model si môžete zadovážiť aj za menej ako 200 eur.
Ak táto možnosť z toho či onoho dôvodu neprichádza do úvahy, vyhýbajte sa internetovému bankovníctvu, online platbám a uchovávaniu citlivých údajov na zariadení. Môžete skúsiť antivírusové aplikácie a VPN služby, pokiaľ stále podporujú váš model telefónu. Napokon vám odporúčame, aby ste sa pripíjali len na dôveryhodné Wi-Fi siete, teda sa oblúkom vyhýbali verejným sieťam.