Európska únia zvažuje výraznú úpravu pravidiel pre udeľovanie či predlžovanie vodičských oprávnení. Podľa nového návrhu by sa mohol zrušiť doterajší model povinných lekárskych prehliadok, ktorý je platný pre niektoré vekové kategórie alebo konkrétne skupiny vodičov. Namiesto toho chce EÚ zaviesť systém, pri ktorom si samotní vodiči dokážu posúdiť, či sú v dostatočnej zdravotnej kondícii na vedenie vozidla.
Nezastupiteľnú úlohu pri presadzovaní tejto novinky zohrá dôraz na informovanosť. Aby sa podobný plán ujal, je nevyhnutné, aby motoristi pochopili svoju novú zodpovednosť a vedeli identifikovať varovné príznaky zdravotných ťažkostí, ktoré by ich mohli obmedziť pri šoférovaní.
Princíp individuálnej zodpovednosti
Hlavným pilierom nového návrhu je myšlienka, že jednotlivci najlepšie vedia, ako sa cítia a aké limity ich zdravie prináša. Dnešné povinné prehliadky často nezachytia náhle zhoršenie zdravotného stavu – vodič môže byť pred mesiacom „fit“ a o pár týždňov neskôr čeliť vážnemu problému.
Na rozdiel od plošných kontrol, ktoré sa vykonávajú v intervaloch, by teda motoristi mali pravidelne sami zvažovať, či sú schopní bezpečne viesť vozidlo. V praxi by to znamenalo, že ak sa u nich objavia zdravotné komplikácie (napríklad zhoršenie zraku, silné bolesti či strata koncentrácie), mali by zvážiť dočasné obmedzenie jazdy a poradiť sa so zdravotníkom.
Takýto model kladie na vodičov viac zodpovednosti, no zároveň im umožňuje rozhodnúť sa okamžite, bez čakania na ďalšiu lekársku prehliadku. Podľa zástancov to zároveň povzbudzuje ľudí, aby sa o svoj zdravotný stav aktívne zaujímali a sledovali akékoľvek zmeny, ktoré môžu ovplyvniť ich schopnosť riadiť auto.
Elektronický dotazník a rola členských štátov
Dôležitou súčasťou navrhovaných úprav by mal byť zdravotný dotazník, ktorý budú vodiči vypĺňať pri predĺžení vodičského preukazu. Ten by zahŕňal otázky zamerané na kľúčové faktory, akými sú napríklad problémy so zrakom, neurologické ťažkosti, reakčný čas či chronické ochorenia.
Zatiaľ čo v súčasnosti sa formou kontrol a dotazníkov zaoberajú skôr profesionálni vodiči a ľudia vyššieho veku, nový systém by sa týkal všetkých majiteľov vodičských oprávnení. Konečná podoba úpravy umožní členským krajinám zachovať povinné prehliadky pre staršie ročníky, ak to vyhodnotia ako nutné. Na Slovensku by sa teda mohol zachovať súčasný model lekárskych prehliadok pre dôchodcov, pričom ostatní vodiči by sa riadili sebahodnotením a vyplňovaním dotazníka.
Prínosy a výzvy nového systému
Prvou výhodou je odľahčenie administratívy. Povinné lekárske prehliadky boli neraz časovo i personálne náročné, pričom v krajinách s hustejšou populáciou vytvárali dlhé čakacie lehoty. Druhým plusom je väčšia flexibilita – vodič, ktorý pocíti zdravotné ťažkosti, môže konať ihneď a dočasne obmedziť svoje jazdy, kým sa nedá vyšetriť.
Na druhej strane, odborníci upozorňujú na riziko, že určitá časť vodičov svoje zdravotné problémy podcení alebo bude cielene ignorovať. To môže do istej miery oslabiť očakávaný efekt zvýšenej bezpečnosti. Preto sa v návrhu zdôrazňuje potreba intenzívnych informačných kampaní, ktoré by naučili vodičov rozpoznať náznaky zdravotných komplikácií a uvedomiť si ich význam pre bezpečnú jazdu.
Ak však vodiči budú k systému pristupovať zodpovedne, môže vzniknúť efektívna kombinácia voľnosti a kontroly. V mnohých prípadoch navyše krátkodobé zhoršenie zdravotného stavu nevyžaduje trvalý zákaz vedenia vozidla, ale len dočasný oddych či liečbu, čo nová úprava zohľadňuje.
Európska únia sa snaží o modernizáciu pravidiel, ktoré súvisia so zdravotným posudzovaním vodičov. Odklon od pevne stanovených termínov lekárskych kontrol smerom k individuálnemu sebahodnoteniu a zdravotnému dotazníku prináša rad výhod aj otáznikov. Vďaka vyššej osobnej zodpovednosti môže klesnúť počet nehôd spôsobených zdravotným zlyhaním za volantom. Zároveň sa však bude treba spoliehať na to, že motoristi budú dostatočne poctivo vyhodnocovať svoje schopnosti a nebudú riskovať na cestách.
Celkový úspech navrhovaného riešenia napokon závisí od toho, ako sa k nemu postavia členské štáty i samotní vodiči. Ak sa nakoniec dočkáme definitívneho schválenia, Slovensko si môže prispôsobiť detaily tak, aby neprišlo k zbytočným komplikáciám pre staršie vekové skupiny, a zároveň zaviesť osvietené opatrenia na posilnenie bezpečnosti na cestách.