Jazdenie pod vplyvom alkoholu ani iných omamných látok rozhodne nie je ani rozumné, ani bezpečné, ani povolené. Napriek tomu tento zákaz mnohí Slováci nedodržiavajú. Nasvedčuje tomu aj nedávna štatistika, o ktorej sme vás informovali v tomto článku. Vyplýva z nej, že za posledných desať mesiacov roka 2024 si sadlo za volant takmer 15-tisíc vodičov pod vplyvom.
Alkohol za volantom je však nebezpečný nielen pre samotného vodiča a jeho posádku, ale aj pre ďalších účastníkov cestnej premávky. Takéto správanie je maximálne nezodpovedné voči sebe aj iným. Skupina vedcov z univerzít v Standforde a Toronte však skúmala možnosti, ako by mohla v tomto smere pomôcť umelá inteligencia.
Technológia vás nenechá naštartovať
Uvažuje sa o tom, že v budúcnosti by boli autá vybavené technológiou, ktorá neumožní vodičovi šoférovať, ak je opitý. Ako informuje portál Elektrickevozy.cz, izraelský startup predstavil riešenie založené na umelej inteligencii.
Možnosti AI sa skúmali už v roku 2023, avšak len v rámci malej štúdie, ktorej sa zúčastnilo 18 ľudí. Vedci vtedy nechali umelú inteligenciu určiť, či sú testované osoby schopné šoférovať po požití alkoholu. Účastníci výskumu nahrávali hlasové správy pred aj po konzumácii alkohol a AI analyzovala ich hlas. Zamerala sa na frekvenciu a výšku hlasu, pričom výsledok bol viac než prekvapivý.
AI vedela s 98-percentnou presnosťou určiť, či bol účastník pod vplyvom alebo nie. Výskumníci popritom použili aj klasickú dychovú skúšku na zistenie prítomnosti alkoholu.
Izraelský startup môže spôsobiť revolúciu
Ako sme naznačili v úvode, nedávno prišiel s komplexnejším riešením izraelský stratup CorrActions, ktorý predstavil nový softvér. Ide takzvaný neuromonitoring, ktorého základom je umelá inteligencia. Tá by mala pomerne spoľahlivo určiť, či je vodič pod vplyvom alkoholu alebo je len unavený, a preto má spomalené reakcie.
Softvér využíva senzory zabudované priamo vo vozidle. Väčšina moderných áut má tieto senzory napríklad na volante alebo palubnej doske. Následne softvér analyzuje mozgovú aktivitu. Sleduje napríklad mikropohyby svalov, čím vie predpovedať možné scenáre ešte predtým, než sa objavia reálne fyzické príznaky. Výrobcovia automobilov by mohli tento softvér implementovať do svojich automobilov, čím by sa jazda stala bezpečnejšou.
Umelá inteligencia zablokuje motor
Ako na záver dodáva portál Elektrickevozy.cz, algoritmus môže byť integrovaný do všetkých bežných smart reproduktorov. Umelá inteligencia by potom v prípade, ak zistí, že vodič j opilý, zabránila spúšťať niektoré hlasové príkazy. Napríklad by mohlo dôjsť k zablokovaniu štartovania motora. Nápad je to naozaj skvelý, pretože by mohol zvýšiť bezpečnosť na cestách. Či sa táto technológia dostane do vozidiel, je však zatiaľ otázne.