Firefox je obľúbeným webovým prehliadačom aj na Slovensku. Mozilla, ktorá za týmto prehliadačom stojí, ho neustále vylepšuje, ale najnovšie plánuje odstrániť funkciu, ktorá mala ochrániť osobné údaje používateľov. Dôvod prekvapí.
Firefox už nebude disponovať funkciou Do Not Track (Nesledovať). Dôvodom odstránenia funkcie je údajne fakt, že webové stránky tieto požiadavky o nesledovanie ignorovali. Téme sa venoval portál Techspot.
Firefox odstráni bezpečnostnú funkciu
Funkcia Do Not Track vznikla zhruba pred 15 rokmi a ako napovedá jej názov (Nesledovať), používateľom, ktorí si ju aktivovali, umožňovala signalizovať, aby ich webové stránky cez prehliadač nesledovali. V praxi to malo znamenať, že prehliadaný web nemal sledovať aktivitu používateľa. Napríklad ako sa na webe správe, na ktoré odkazy kliká, aký dlhý čas na webe strávi a podobne. Firefox od Mozilly patril v tomto smere k priekopníkom a ako jeden z prvých prehliadačov zaviedol funkciu do praxe.
Hoci bola funkcia dobre mienená a mala ochrániť používateľov pred nežiadúcim sledovaním, Firefox uvádza, že mnohé webové stránky Do Not Track jednoducho ignorovali. V niektorých prípadoch dokonca funkcia zlyhala a webovým stránkam umožnila ešte lepšie sledovanie používateľov a poskytovala im viac informácií. Mozilla sa preto rozhodla, že funkciu Do Not Track zo svojho prehliadača Firefox odstráni. Má sa tak stať v jednej z najbližších aktualizácií.
Firefox nie je jediný
Mozilla na stránke podpory pre Do Not Track uviedla, že možnosť aktivácie tejto funkcie bude odstránená vo verzii Firefox 135. Verzia Nightly túto funkciu už neobsahuje. Firefox uvádza, že ak sa používatelia obávajú o svoje súkromie, môžu využiť nástroj, ktorý je postavený na Globálnej kontrole súkromia (GPC) a debutoval vo Firefoxe 120.
Mozilla však nie je prvá spoločnosť, ktorá zavrhla Do Not Track (DNT). Začiatkom roka 2019 túto funkciu odstránila zo svojho prehliadača Safari aj spoločnosť Apple. Iné prehliadače DNT stále ponúkajú, týka sa to napríklad prehliadača Google Chrome alebo Edge od Microsoftu. Dôvod, prečo chcú webové stránky zbierať údaje o používateľoch, je jednoduchý. Weby a ich reklamní partneri využívajú tieto údaje na zobrazovanie cielených reklám.