Volkswagen si tento rok neprechádza zrovna jednoduchým obdobím. Zdá sa ale, že situácia by sa mohla konečne zlepšiť. Automobilka už od septembra rokuje s odborovým zväzom IG Metall o úsporných opatreniach, ktoré by mali zlepšiť jej finančnú situáciu. V pondelok (16.decembra) bolo zahájené v poradí už piate kolo diskusií.
Aktuality.sk s odvolaním na agentúry TASR a Reuters informovali, že obidve strany dosiahli predbežnú dohodu Dnes však už je táto dohoda definitívna, píše SITA.
Automobilka zvažovala tvrdé opatrenia
Plánované opatrenia Volkswagenu zahŕňali aj drastickejšie kroky, ako napríklad zatváranie závodov v Nemecku. Odborári mali problém najmä s návrhom znížiť počet pracovných miest. Vedenie koncernu tvrdilo, že tieto kroky sú nevyhnutné pre udržanie konkurencieschopnosti na čoraz viac dravom trhu.
Volkswagen, ako sme vás už niekoľkokrát informovali, trápi klesajúci dopyt v Európe, rastúce náklady aj silná konkurencia zo strany čínskych automobiliek, ktoré dokážu produkovať i expandovať za mimoriadne nízke náklady.
Nemecký denník Handelsblatt informoval, že koncern uvedenými opatreniami sleduje úsporu niekoľkých miliárd eur. Volkswagen mal okrem iného hľadať kupca pre závod v Osnabrücku, zatiaľ čo fabrika v Drážďanoch buď to mala prejsť zásadnou reorganizáciou, alebo byť úplne zatvorená.
Zdroje blízke obsahu rokovaní medzi automobilkou a odborármi hovorili o značnom pokroku, no situácia dlho ostávala neistá. Jeden z týchto zdrojov dokonca upozornil na riziko stroskotania celej dohody. To by bol veľký problém, keďže nedosiahnutie dohody by mohlo viesť k značným komplikáciám v snahe Volkswagenu zrealizovať svoj reštrukturalizačný, resp. úsporný plán.
Dohoda ako spása
Dobrou správou však je, že k dohode napokon predsa len došlo. Volkswagen a zástupcovia zamestnancov mali uzavrieť mzdovú dohodu pre približne 120-tisíc pracovníkov. Vďaka tomu koncern nebude musieť zatvoriť či predať nemecké závody ani nedobrovoľne prepúšťať zamestnancov, a to až do roku 2030.
Súčasťou dohody je plán na zníženie počtu zamestnancov o viac ako 35-tisíc prostredníctvom predčasných dôchodkov a vyplatenia odstupného. Tento krok je nevyhnutný na zvládnutie výziev, ktorým Volkswagen čelí, vrátane poklesu dopytu v Európe, rastúcich cien surovín a silnej konkurencie zo strany čínskych automobiliek.
Volkswagen očakáva, že nová dohoda prinesie ročné úspory vo výške 1,5-miliardy eur na mzdových nákladoch, pričom úsporu vo výške asi 4-miliardy eur očakáva zo zníženia výrobnej kapacity o 700-tisíc vozidiel. To zahŕňa rôzne úpravy vo výrobných procesoch, vrátane zníženia počtu výrobných liniek a presunu produkcie medzi závodmi.
Thorsten Gröger, zástupca IG Metall, uviedol, že zamestnanci museli pristúpiť na „bolestivé ústupky“. Bonusy a iné formy kompenzácií boli zrušené, no mesačné mzdy zostávajú nezmenené, a to aj napriek pôvodnému návrhu spoločnosti na 10-percentné zníženie platov.
Pokiaľ ide o fabriky, hoci sa podarilo odvrátiť zatváranie veľkých závodov, fabrika v Drážďanoch ukončí prevádzku na konci roka 2025, zatiaľ čo továreň v Osnabrücku bude do polovice 2027 vyrábať už len SUV T-Roc. Uvažuje sa aj o využití priestorov na iné účely, vrátane spolupráce s externými organizáciami.
Výroba všetkým známeho modelu Golf bude presunutá z materského závodu vo Wolfsburgu do Puebly v Mexiku. V nemeckej fabrike sa namiesto Golfu budú vyrábať elektromobily ID.3 a CUPRA Born. Zmení sa aj počet výrobných liniek – zo súčasných štyroch ostanú len dve.