Motoristi, ktorí v poslednom období navštívili niektorú zo slovenských čerpacích staníc, zrejme ostali nemilo prekvapení, a to z vyšších cien pohonných hmôt (PHM), menovite benzínu a nafty. Pokiaľ ide o benzín, ceny sú na Slovensku druhé najvyššie v strednej Európe. Nafta je na tom opačne. Tú tankujeme, s výnimkou Česka, najlacnejšie. Odborník však prináša dobré správy – ceny PHM by mohli do konca roka mierne klesnúť. Téme sa venuje denník Pravda.
Predpokladá to Tomáš Boháček, analytik z 365.bank. Uvádza, že ceny ropy by mali ostať stabilné, nakoľko trh očakáva vyváženú ponuku a dopyt. Obecne sa v rámci Slovenska predpokladá rast cien palív, no ešte predtým, teda pred koncom 2024, by mohli klesnúť.
Stanislav Pánis z J&T Banky predpokladá, že ceny benzínu na Slovensku sa v najbližšom období udržia nad hranicou 1,50 eura za liter, zatiaľ čo cena nafty by sa mala pohybovať okolo 1,45 eura za liter. Zároveň nepredpokladá, že na okolitých trhoch dôjde k cenovému poklesu, čo znamená, že napríklad v Česku a Poľsku sa budú naďalej pohybovať okolo 1,45 eura za liter.
Naopak, v Rakúsku, Maďarsku a Slovinsku sú ceny benzínu podobné tým slovenským – okolo 1,50 eura za liter. V takom Chorvátsku je dokonca benzín ešte drahší, a to o zhruba 3 až 4 centy na liter. Nafta je nateraz najlacnejšia v Česku, jej cena sa tu pohybuje okolo 1,40 eura za liter. V Poľsku možno liter nafty natankovať za 1,45 eura, zatiaľ čo v Rakúsku, Maďarsku, Slovinsku a Poľsku sa cena nafty pohybuje okolo 1,55 eura na liter.
V rámci EÚ sme na tom dobre
Pokiaľ ide o priemer v rámci celej Európskej únie (EÚ), slovenské ceny PHM sú relatívne priaznivé. Podľa Boháčka je u nás benzín v porovnaní s priemerom EÚ lacnejší o 13 centov, v rámci eurozóny dokonca až o 18 centov. Naftu v porovnaní s európskym priemerom tankujeme lacnejšie o 10 centov, v porovnaní s priemerom eurozóny o 12 centov.
Čo sa týka konkrétnych súm, v priebehu 49. týždňa sa priemerné ceny PHM na slovenských čerpacích staniciach znížili, konkrétne v porovnaní s predchádzajúcim týždňom.95-oktánový benzín dosiahol cenu 1,507 eura za liter, zatiaľ čo 98-oktánový benzín sa pohyboval okolo 1,702 eura za liter. Liter nafty sa predával za približne 1,459 eura.
Väzba benzínu a nafty na ropu
Ceny PHM, samozrejme, ovplyvňujú ceny ropy. Tie vykázali rast. Barel (159 litrov) ropy WTFI sa obchodoval za vyše 71 dolárov (68 eur), zatiaľ čo cena Brentu sa držala nad 74 dolármi (70 eur), taktiež za barel. Tento vývoj ovplyvnilo niekoľko dôležitých faktorov, vrátane situácie v Číne, ktorá plánuje podporu domácej ekonomiky prostredníctvom vládnych stimulov a voľnejšej menovej politiky. Štatistiky taktiež poukazujú na nárast dovozu ropy do Číny, čím sa stimuloval dopyt.
Analytici ďalej predpokladajú, že v priebehu budúceho roka bude dopyt po rope na globálnom trhu rásť. Medzinárodná energetická agentúra (IEA) uviedla, že krajiny mimo kartelu OPEC+ pristúpia k zvýšeniu dodávok ropy o 1,5-milióna barelov denne. Podpísať sa pod to má hlavne Ázia. Agentúra si taktiež myslí, že ponuka bude rásť rýchlejšie ako dopyt, ktorého rast sa predpokladá na 1,1-milióna barelov denne.
Vzhľadom na to, že ceny ropy ovplyvňujú ceny pohonných hmôt na trhu, môžeme očakávať, že do konca roka ceny na Slovensku ešte mierne klesnú, no z dlhodobého hľadiska sa môžu opäť zvýšiť, a to v dôsledku rastúceho dopytu po rope a politických faktorov na globálnom trhu.
1 EUR = 1,05 USD