Rok 2025 prinesie na Slovensko množstvo dôležitých zmien, a to aj pre vodičov. Teraz však nehovoríme o drahšom povinnom zmluvnom poistení (PZP) či úprave cenníka diaľničných známok, ale o povinnej výbave. Z tej sa totiž vytráca jedna položka, ktorá bola dlhodobo považovaná za základnú, a teda mimoriadne dôležitú vec. Ako informuje server iStream.sk, touto položkou je rezervné koleso.
Dôvodom tejto zmeny je snaha výrobcovi o znižovanie hmotnosti áut, aby splnili čoraz prísnejšie emisné limity. Každý gram sa počíta, a preto sa náhradné koleso čoraz viac vynecháva. Hoci ide o veľmi efektívny spôsob riešenia prípadného defektu, sú aj iné, menej „invazívne“ možnosti.
Náhradné koleso nie je jediným riešením
Prvou je lepiaca sústava doplnená o kompresor. Ide o praktické riešenie, ktoré umožňuje opravu prepichnutej pneumatiky priamo na ceste. Spolu s kompresorom umožňuje pneumatiku dočasne obnoviť a natlakovať, čo by malo stačiť na dosiahnutie cieľovej destinácie, prípadne návrat na miesto štartu. Výhodou kompresora je, že ho možno využiť nielen v prípade defektu, ale aj na pravidelnú kontrolu a úpravu tlaku v pneumatikách.
Druhá možnosť je podstatne nákladnejšia. Hovoríme o využití služieb asistenčnej linky, ktorá je k dispozícii de facto nepretržite. Profesionáli dokážu priamo na mieste zabezpečiť opravu alebo výmenu pneumatiky. Nemusí však ísť o až tak drahú záležitosť, pokiaľ je táto služba zahrnutá v poistnom balíčku alebo výbave vozidla.
Treťou možnosťou sú pneumatiky typu „runflat“. Tie sú navrhnuté tak, aby dokázali pokračovať v jazde aj po strate tlaku. Technológia eliminuje nutnosť okamžitej opravy alebo výmeny pneumatiky. Treba však rátať s obmedzenou maximálnou rýchlosťou a dojazdom.
No hoci moderné alternatívy dokážu riešiť bežný defekt, nevedia si poradiť úplne so všetkým. Napríklad poškodenie bočnice pneumatiky či väčšie trhliny už sú nad rámec možností lepiacej súpravy či runflat technológie. V takýchto prípadoch je rezervné koleso stále nenahraditeľné.
Rezervné koleso teda v aute už mať nemusíte, no môžete. Je len na vás, čo zvolíte tradičnú metódu, alebo modernejšiu alternatívu. Prípadne môžete mať v aute ako rezervu, tak aj lepiacu sústavu s kompresorom.
Ako vyzerá povinná výbava?
Z uvedeného celkom jasne vyplýva, že v dnešnej dobe je obsah povinnej výbavy pomerne nenáročný. To však neznamená, že by ste mu nemali prikladať väčšiu dôležitosť.
Ako uvádza Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky (SR), základná výbava auta musí obsahovať nasledovné položky:
- Homologizovaný prenosný výstražný trojuholník;
- Bezpečnostný reflexný odev;
- Náhradné koleso s diskom a pneumatikou/prostriedky na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky;
- Lekárnička;
- Snehové reťaze (pre vozidlá nad 12 ton);
- Zakladací klin (pre vozidlá do 3,5 tony a prípojné vozidlá s hmotnosťou nad 750 kilogramov);
- Hasiaci prístroj (pre vozidlá nad 3,5 tony).
Užitočné doplnky
Okrem základnej výbavy sa vám však oplatí mať v aute aj iné pomôcky, ktoré môžu prísť vhod nielen v ojedinelých prípadoch, ale aj každý deň.
Konkrétne teraz, teda počas zimy, je nevyhnutnou súčasťou výbavy auta škrabka na ľad na odstránenie zamrznutej vrstvy zo skiel. Na škodu taktiež nebude mať po ruke odmrazovací sprej na zámky alebo sklá.
Hodiť sa vám potom môže, resp. môžu aj:
- Ťažné lano;
- Snehové reťaze;
- Štartovacie káble;
- Hasiaci prístroj;
- Náhradné žiarovky a poistky;
- Baterka a kladivo na sklo;
- Pracovné rukavice;
- Náhradný motorový olej.