Netflix je online platforma, ktorá sa teší ohromnej popularite po celom svete. Na konte má stovky miliónov používateľov, čo sa však nespája len s ohromnými príležitosťami, ale aj striktnými povinnosťami. O každom z používateľov zbiera dáta, ktoré následne spracúva. No ako presne s nimi narába? Žiaľ, presnú odpoveď nepozná nikto, čo je dôvod, prečo sa streamingový gigant dostal do sporu s holandským regulačným úradom.
Ako píše denník NL Times, Úrad na ochranu osobných údajov (DPA) naparil Netflixu poriadne mastnú pokutu, konkrétne vo výške 4,75-milióna eur. Pokuta súvisí s obvineniami, podľa ktorých Netflix nebol dostatočne transparentný v informovaní o tom, ako nakladá s osobnými údajmi svojich používateľov.
Riešenie tohto problému pripadlo holandskému regulačnému úradu, nakoľko európske sídlo streamingovej platformy sa nachádza práve v tejto krajine, konkrétne v Amsterdame.
Netflix sa bráni, podal odvolanie
Finančná sankcia bola oznámená dnes (18. decembra), pričom vychádza zo sťažnosti podanej rakúskou organizáciou na ochranu súkromia None of Your Business. Tá bola odoslaná rakúskemu regulačnému úradu, ktorý ju následne odoslal do Holandska. Ako sa asi dalo očakávať, Netflix s pokutou zásadne nesúhlasí a už voči nej podal námietku.
Holandský regulátor prehlásil, že Netflix neposkytol zákazníkom dostatočné informácie o tom, čo presne robí s ich osobnými údajmi, a to konkrétne medzi rokmi 2018 až 2020. Tieto údaje mali zahŕňať napríklad záznamy o sledovaných programoch, e-mailové adresy, telefónne čísla a dokonca aj platobné údaje.
Čo sa dialo s našimi dátami?
Verdiktu v podobe takmer 5-miliónovej pokuty predchádzalo 5-ročné vyšetrovanie. To ukázalo, že Netflix neposkytol svojim používateľom takú transparentnosť, aká sa patrila. Používatelia nevedeli, ako je s ich údajmi narábané – s kým sú zdieľané a za akým účelom.
Tieto dôležité poznatky mali byť súčasťou vyhlásenia platformy o ochrane osobných údajov. Tak sa ale nestalo. Ich absencia pritom predstavuje porušenie európskych pravidiel ochrany súkromia podľa všeobecného nariadenia o ochrane osobných údajov (GDPR). Regulátor doplnil, že zákazníci nedostali dostatočné informácie ani vtedy, keď si to priamo žiadali.
Silná pozícia, prísne pravidlá
Netflix má v Holandsku viac ako 3 milióny predplatiteľov, čo predstavuje približne polovicu obyvateľstva krajiny. Ide o najpopulárnejšiu streamovaciu platformu v krajine, kde konkuruje službám ako Disney+, Videoland, HBO Max, Amazon Prime a Viaplay. Silné renomé a trhovú pozíciu má aj v mnohých ďalších krajinách, vrátane Slovenska.
Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, spomedzi všetkých streamingových platforiem má najväčší podiel na slovenskom trhu práve Netflix. Z trhu si pripisuje až 28 percent. Na druhom mieste je služba Prime Video s trhovým podielom 21 percent, na treťom platforma Max s podielom 15 percent. Je však nutné poznamenať, že počet slovenských predplatiteľov Netflixu v poslednom období klesá. Pokles je to síce mierny, no kontinuálny.
Aleid Wolfsen, predseda holandského DPA, uviedol, že spoločnosť takéhoto rozsahu, s miliardovými obrazmi a miliónmi zákazníkov po celom svete, by mala svojím zákazníkom jasne vysvetliť, ako nakladá s ich osobnými údajmi. Dodal, že by to malo byť absolútne zrozumiteľné, a to najmä v prípade, keď sa na to zákazník priamo opýta.
Holandský regulátor na záver podotkol, že ako vyšetrovanie, tak aj finálnu výšku pokuty koordinoval s ďalšími európskymi orgánmi zameraných na ochranu údajov.