Ako iste viete, Európska únia (EÚ) plánuje zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom od roku 2035. Zatiaľ čo niektoré krajiny orodujú za to, aby bol tento termín, niektoré volia opačný prístup. Exemplárnym príkladom je Nórsko, ktoré prechováva skutočne ambiciózny prístup. Spaľováky totiž zakáže oveľa skôr, a to už od budúceho roka, informuje magazín Autosalon TV.
Od roku 2025 sa tak v škandinávskej krajine už nebudú predávať ani autá na benzín, ani autá na naftu. Kompletne ich nahradia elektromobily. Pre nórskych motoristov však tento krok zrejme nebude predstavovať vážny problém. Na elektrický pohon si tu zvykli už dávno, pričom v rámci trhu si pripisuje dominantný podiel.
Dlhoročná príprava
Zakázať predaj spaľovákov nie je rozhodnutie, ktoré sa zrodilo cez noc. Nórsko sa na tento krok pripravuje už dlhé roky. Ešte v roku 2016 nórska vláda rozhodla, že prechod na elektromobily sa stane prioritou. A tak sa aj stalo. V tomto roku si elektromobily v Nórsku pripisujú až 95-percentný podiel na celkovom počte novo registrovaných vozidiel. Zvyšných 5 percent vypĺňajú špeciálne vozidlá, pre ktoré zatiaľ neexistujú elektrické alternatívy.
Je ale nutné poznamenať, že nová legislatívna úprava sa vzťahuje výlučne na predaj nových automobilov. To znamená, že spaľovacie motory z nórskych ciest okamžite nezmiznú. Ojazdené vozidlá bude možné naďalej používať.
Elektromobily tu sú výhodnejšie
No ako sme spomenuli, spaľováky tu už dávno nemajú dominantné zastúpenie. Ako je to možné? Nórsko, na rozdiel od mnohých iných európskych krajín, vrátane Slovenska, vytvorilo sériu opatrení, ktoré extrémne zvýhodňujú ako nákup elektrických vozidiel, tak aj ich prevádzku. Kľúčovým krokom bolo oslobodenie nových elektromobilov od dane z pridanej hodnoty (DPH) v prípade, že cena modelu nepresahuje cenu okolo 43-tisíc eur (v prepočte). Toto opatrenie bude platiť minimálne do roku 2026.
Naopak, kúpa spaľovacieho auta je podstatne náročnejšia, hlavne po finančnej stránke, nakoľko sú zaťažené vysokými daňami.
Majitelia elektromobilov navyše čerpajú množstvo skvelých benefitov, ako napríklad nižšie mýto na diaľniciach, zvýhodnené parkovanie, prípadne možnosť využívať autobusové pruhy. Je pravda, že v minulosti bolo týchto výhod ešte viac – elektromobily nemuseli platiť za trajekty, vo väčšine miest mohli parkovať úplne zadarmo a taktiež boli oslobodené od cestnej dane.
Adekvátna príprava, nadčasové výsledky
Ďalším kľúčom k úspechu je nabíjacia infraštruktúra, ktorá je v Nórsku náramne silná a rozsiahla. Nabíjacie stanice tu nájdete na všetkých hlavných trasách. Práve počet a distribúcia nabíjačiek je jedným z hlavných faktorov, ktoré brzdia rozmach elektromobility v iných krajinách.
Nórsko predošlými aj aktuálnymi krokmi dokazuje, že pokiaľ sa vláda riadne zameria na podporu ekologických technológií, môže dosiahnuť veľkých zmien. Krajina nezvolila direktívny prístup, ktorý by bol založený len na zákazoch. Namiesto toho zvolila pozitívnu motiváciu a vytváranie podmienok, ktoré ľudí privedú k elektromobilom de facto prirodzene.
Takýto prístup, očividne, funguje. Je však otázne, či by bol podobný model uskutočnený aj v iných krajinách, ako je Slovensko. Ako sme spomenuli, v mnohých častiach Európy stále chýba potrebná infraštruktúra, pričom samotné elektromobily sú pre väčšinu obyvateľstva po finančnej stránke nedostupné.