Už dlho sa nielen naprieč internetom šíri názor, že tí, ktorí vyskúšali elektromobil, sa vo veľkom vracajú naspäť k spaľovaciemu motoru. No je tento názor pravdivý? Zopár takých prípadov sa určite nájde, prieskum Global EV Drivers Alliance však tvrdí, že väčšina majiteľov elektromobilov je náramne spokojná. Väčšina z nich je dokonca rozhodnutá, že elektromobil bude aj ich ďalším primárnym vozidlom. Na výsledky prieskumu upozornil server Digital Trends.
Nemožno poprieť, že elektromobily stále majú pár kritických nedostatkov, hoci mnohé z nich nie sú ani tak príčinou samotného elektrického pohonu, ale skôr nastavenia jednotlivých trhov, byť to z hľadiska dotácií, nabíjacej infraštruktúry, ekonomického stavu či všetkého dokopy.
Prieskum Global EV Drivers Alliance ponúka celkom smerodajné výsledky, nakoľko bol realizovaný globálne, nie v rámci len jedného trhu. Celkovo zahŕňal viac ako 23-tisíc majiteľov elektromobilov z celého sveta.
A čo hovoria výsledky? K spaľováku by sa najradšej vrátilo len 1 percento respondentov. Ďalšie 4 percentá by preferovali hybridné vozidlo, čiže napríklad plug-in (PHEV).
Podľa Pettera Haugnelanda, zástupcu generálneho tajomníka Nórskej asociácie elektromobilov, tieto výsledky potvrdzujú, že majitelia elektromobilov sú so svojím rozhodnutím nadmieru spokojní. Taktiež majú ukazovať to, že správy o klesajúcej popularite elektromobilov sú v značnej miere prehnané.
Predaj v skutočnosti rastie
Jeho slová potvrdzujú aj údaje analytickej spoločnosti TrendForce. Tie totiž uvádzajú, že globálny predaj elektromobilov, vrátane hybridov a PHEV, by mal v tomto roku dosiahnuť objem až 16,26-milióna kusov, čo by predstavovalo zhruba 25-percentný nárast oproti roku 2023.
Zdá sa pritom, že mnohí sú ku kúpe elektromobilu motivovaní prospechom pre životného prostredie. Častým argumentom sú potom aj nižšie prevádzkové náklady.
Ellen Hiep, členka predstavenstva Holandskej asociácie vodičov elektromobilov, uviedla, že zistené údaje by mali byť jasným signálom pre zákonodarcov po celom svete. Dodala, že ak chceme dosiahnuť zníženie emisií v rámci cestnej dopravy, bude potrebné zamerať sa na to, aby boli elektromobily čo najdostupnejšie, a to pre všetkých.
Elektromobilom pomáhajú stimuly
Priemerná cena elektrického pohonu je stále relatívne vysoká. Preto je podľa odborníkov dôležité, aby trhy nasadili dostatočne motivujúce stimuly. Dotácie či daňové úľavy zohrávajú kľúčovú úlohu, pokiaľ ide o rozhodovanie o kúpe elektromobilu.
Štúdia J.D. Power ukázala, že spomedzi majiteľov prémiových značiek až 64 percent zastáva názor, že stimuly boli hlavným motivačným faktorom, ktorý ich primäl obstarať si elektromobil. U masovo vyrábaných modeloch je toto percento nižšie, no stále pozoruhodné (49 percent).
V prípade značiek ako Volkswagen, Chevrolet či Tesla boli dotácie rozhodujúcim faktorom pre viac ako 70 percent kupujúcich. Opačnú situáciu možno evidovať pri značkách ako Hyndai, Kia a Toyota, od ktorých si elektromobilov kvôli stimulom zakúpilo len 32 percent, 24 percent a 21 percent zákazníkov.
Obecne možno skonštatovať, že vládne stimuly sú náramne prospešné pre rast segmentu elektrických vozidiel. Napriek tomu sa ale nájdu trhy, kde zo stimulov skôr uberajú. Príkladom sú Spojené štáty americké, kde administratíva novozvoleného prezidenta Donalda Trumpa plánuje ukončiť federálnu daňovú úľavu vo výške 7 500 dolárov (7 150 eur).
No stále, hoci rastu elektromobilov bránia početné prekážky, v mnohých regiónoch sa elektrický pohon stáva čoraz preferovanejšou voľbou. Nižšie náklady na prevádzku, zlepšujúca sa dostupnosť a ekologické výhody presviedčajú stále viac a viac motoristov po celom svete.
1 EUR = 1,05 USD