Na Slovensku dlhodobo vystupujú štyria hlavní telekomunikační operátori, a to Orange, Telekom, O2 a 4ka. Všetci z nich si za dlhé roky svojej pôsobnosti dokázali vybudovať silné renomé aj relatívne stabilné používateľské základne. Napriek tomu ale zápasia s určitou mierou fluktuácie zákazníkov, ktorým z toho či onoho dôvodu ulahodí konkurenčná ponuka.
Ako informuje portál Živé.sk, Slováci vo veľkom prenášali svoje čísla medzi operátormi aj v priebehu tretieho kvartálu (štvrťroku) 2024. Dvaja operátori zákazníkov skôr strácali, z čoho logicky vyplýva, že druhá dvojica v tomto období získavala.
Zaujímavou skutočnosťou je, že stratu zákazníkov vykázali najväčší operátor a štvrtý operátor, čiže Orange a 4ka.
4ka na tom bola o čosi horšie, v sledovanom období stratila viac ako 2-tisíc zákazníkov, čím nadviazala na negatívny vývoj z predchádzajúcich období. Pokiaľ ide o Orange, ten v danom období stratil okolo 1 600 klientov. Nie je to až taká hrôza, no stále ide o červené čísla, ktoré rozhodne neodrážajú priaznivý výsledok.
Orange stále ako najväčší operátor
Telekom a O2 si v priebehu tretieho kvartálu, pokiaľ ide o počet zákazníkov, prilepšili. Konkrétne do Telekomu prechádzalo najviac teraz už bývalých zákazníkov Orangeu, no mnohí našlo útočisko aj v ponuke O2.
Pokiaľ ide o bilanciu s ostatnými operátormi, pri O2 je v mínuse o 827 zákazníkov, pri Telekomu až o 1 373 zákazníkov. Pri 4ke je v pluse o 579 zákazníkov
Odlev klientov | Prílev klientov | Rozdiel | |
O2 | 5 969 | 5 142 | -827 |
Telekom | 4 946 | 3 573 | -1 373 |
4ka | 1 233 | 1 812 | 579 |
O2 bralo od každého
O2 prebralo zákazníkov všetkým svojim konkurentom, celkovo ich k nemu prešlo okolo 1 800. Najviac ich ale získal od Orangeu a 4ky. Tá, ak náhodou neviete, dlhší čas profitovala z používateľskej základne O2. Telekomu vzal taktiež, no v podstatne menšej miere.
Od bol pri Orangei v pluse o 1 041 zákazníkov, pri Telekome o 253 zákazníkov a pri 4ke o 569 zákazníkov.
Odlev klientov | Prílev klientov | Rozdiel | |
Orange | 5 031 | 6 072 | 1 041 |
Telekom | 6 219 | 6 472 | 253 |
4ka | 3 866 | 4 435 | 569 |
Telekom stratil len pri O2
Telekom sa z hľadiska prenosov čísel usadil na tróne, nakoľko v treťom kvartáli získal najviac zákazníkov. Pribudlo mu zhruba 2 200 klientov. Operátor uviedol, že uplynulé mesiace priniesli pozitívnu bilanciu s dvomi operátormi. Taktiež sa mu podarilo upraviť celkovú bilanciu prenášania zákazníkov za celých 9 mesiacov. Dodal, že aktuálne má nastavenú stabilnú pozíciu a pozitívny smer.
Telekom stratil len pri O2, a to 179 zákazníkov. Pri Orangei je v pluse o 1 402 zákazníkov, pri 4ke o 968 zákazníkov.
Odlev klientov | Prílev klientov | Rozdiel | |
O2 | 6 414 | 6 235 | -179 |
Orange | 3 544 | 4 946 | 1 402 |
4ka | 931 | 1 899 | 968 |
4ka na štvrtom mieste
4ka v sledovanom období vykázala výrazný odlev zákazníkov, celkovo ich stratila takmer 2 200. Očakávali sa podstatne lepšie výsledky, a to aj kvôli sprístupneniu 4G siete od Orangeu. Tento krok ale nepriniesol až tak pozitívne zmeny, v aké operátor dúfal. Dôvodom je aj to, že sieť mu nebola sprístupnená v plnom rozsahu.
Dôvodom môže byť aj nedostatočná ponuka, ktorá neobsahuje dvakrát „agresívne“ programy. Dá sa povedať, že ponuka tzv. štvrtého operátora dlhodobo stagnuje.
Slabou stránkou 4ky je aj 5G pokrytie, ktoré má dosahovať len okolo 20 percent populácie. Pre porovnanie, cenovo dostupný operátor Radosť, ktorý funguje pod záštitou O2, má celkom podobnú ponuku, avšak k 5G sieti má v tomto prípade prístup až 85 percent obyvateľov Slovenska.
4ka tak vykázala negatívnu bilanciu so všetkými konkurentmi. Pri O2 činí -623 zákazníkov, pri Telekome -950 zákazníkov a pri Orangei -604 zákazníkov.
Odlev klientov | Prílev klientov | Rozdiel | |
O2 | 4 468 | 3 845 | -623 |
Telekom | 1 891 | 941 | -950 |
Orange | 1 878 | 1 274 | -604 |
Počet zákazníkov mobilných služieb (ku koncu septembra 2024):
- Orange: 2,394-milióna zákazníkov
- O2: 2,332-milióna zákazníkov
- Telekom: 2,224-milióna zákazníkov
- 4ka: 0,63-milióna zákazníkov (jún)