Tankovanie pohonných hmôt (PHM), predovšetkým benzínu a nafty, je pre Slovákov čoraz menej príjemnou záležitosťou. V priebehu 48. týždňa, ktorý trval od 25. novembra do 1. decembra, zdraželi obidve hlavné palivá. Pochopiteľne, mnohí sa začali obávať, že tento vývoj bude pokračovať aj v nasledujúcich týždňoch. Sú tieto obavy pádne? Odpoveď prináša renomovaný analytik, na ktorého prognózy upozornil Spravodajský portál RTVS.
Motoristi v priebehu 48. týždňa tankovali 95-oktánový benzín v priemere za 1,521 eura na liter, čo predstavovalo zdraženie oproti predošlému týždňu o 1,5 centa. Prémiovejší 98-oktánový benzín stál v priemere 1,723 eura na liter. V tomto prípade išlo o medzitýždňové zdraženie o 1 cent. Liter motorovej nafty sa v priemere tankoval za 1,479 eura, teda o 2 centy drahšie ako týždeň predtým.

No hoci boli ceny základných PHM v medzitýždňovom porovnaní vyššie, v medziročnom porovnaní sme stále tankovali relatívne lacno. Nafta bola lacnejšia o 7,2 percenta, 98-oktánový benzín o 2,9 percenta, 95-oktánový benzín o 2,8 percenta.
Skôr dobré správy
Ako uvádza Marek Nemky, analytik finančných trhov spoločnosti XTB, v poslednom evidovanom (49.) týždni došlo k pozitívnej zmene, a síce k poklesu cien pohonných hmôt. Súbežne však upozorňuje na mierny nárast veľkoobchodných cien palív a ropy.
Čo z toho vyplýva? Nemky vysvetľuje, že nárast veľkoobchodných cien mal skôr kozmetický charakter, čo znamená, že ceny naďalej ostávajú v relatívne stabilnom pásme. To naznačuje, že stabilné by mali byť aj ceny na čerpacích staniciach. Slováci sa teda výrazného zdražovania benzínu a nafty nateraz obávať nemusia. Analytik nepredpokladá výraznejšie výkyvy.
Ceny benzínu a nafty ovplyvňuje aj Čína
Jedným z faktorov, ktoré v posledných týždňoch ovplyvnili ceny ropy, je plán Číny zaviesť expanzívnu fiškálnu politiku, a to už v roku 2025. Peking týmto krokom sleduje podporu domácej ekonomiky. Stojí za zmienku, že opatrenia tohto rázu boli naposledy nasadené počas globálnej finančnej krízy v rokoch 2008 až 2010.
Čína, ako najväčší svetový importér ropy, by mohla svojimi krokmi zvýšiť dopyt po ropných produktoch, čo sa zvyčajne okamžite prejavuje na trhových cenách suroviny, a teda aj na cenách produktov, ktoré sa z nej vyrábajú, vrátane benzínu a nafty.
Karty môže zamiešať aj OPEC+
V súvislosti s predpokladaným vývojom ceny ropy nemožno opomenúť ani Organizáciu krajín vyvážajúcich ropu (OPEC). Tá prehodnotila svoje predpoklady týkajúce sa rastu dopytu po rope na rok 2024. Najnovšia prognóza počíta s nárastom o 1,61 milióna barelov denne, čo je menej ako predchádzajúci odhad 1,82 milióna barelov denne.

Podľa analytika táto revízia poukazuje na opatrnosť zo strany producentov, ktorí sledujú spomaľovanie ekonomického rastu vo viacerých častiach sveta. Tento faktor môže prispieť k tomu, že ceny ropy a následne aj benzínu a nafty ostanú relatívne stabilné.
(1 barel = 159 litrov)