Európska únia sa snaží pravidelne aktualizovať predpisy, ktoré ovplyvňujú motoristov v celej únii. Najnovšie sa hovorí o zmene, ktorá by mohla výrazne preformátovať doterajší systém hodnotenia zdravotnej spôsobilosti vodičov. Namiesto tradičných lekárskych prehliadok, ktoré sú v mnohých krajinách povinné pri dosiahnutí určitého veku alebo pri vydávaní či obnovovaní vodičského oprávnenia, by mohli získať priestor samotní vodiči. Tí by sa v novom návrhu EÚ mali naučiť sami posúdiť, či sú zdravotne schopní sadnúť si za volant.
Doteraz platilo, že vo viacerých členských štátoch sú povinné lekárske kontroly zavedené najmä pre vodičov po dosiahnutí určitého veku. V niektorých krajinách napríklad vodiči nad 65 rokov musia v pravidelných intervaloch absolvovať lekársku prehliadku, aby preukázali, že ich zrak, sluch a ďalšie zdravotné parametre zodpovedajú bezpečnej jazde.
Takéto opatrenia sa však často stretávali s kritikou. Jedni tvrdili, že sú diskriminačné a zbytočne komplikujú život starším vodičom, iní zasa namietali, že lekárske prehliadky nemusia vždy odhaliť náhle zmeny zdravotného stavu, ktoré sa môžu objaviť krátko po kontrole.
Musíte sa „vyšetriť“
Nový prístup by mohol byť založený na osobnej zodpovednosti a neustálom sebapozorovaní vodiča. Ak by sa vodič cítil chorý, mal by zvážiť, či by nemal dočasne prestať jazdiť a radšej vyhľadať odbornú konzultáciu. Takýto systém by kládol dôraz na to, že šofér najlepšie pozná svoje zdravotné obmedzenia a vedel by sám posúdiť, kedy je vhodné sadnúť si za volant a kedy radšej nie.
Aby sa nový mechanizmus dal efektívne zaviesť do praxe, plánuje sa zavedenie jednoduchého zdravotného dotazníka. Ten by vodiči vyplnili pri predlžovaní platnosti vodičského preukazu. Dotazník by obsahoval sériu jasných otázok: Ako vidíte na cestu za šera? Máte problémy s rovnováhou? Trpíte chronickými ochoreniami, ktoré by mohli zhoršiť vašu schopnosť jazdiť? Odpovede by mali byť úprimné, keďže ak vodič uvedie nepravdivé informácie a pritom zapríčiní nehodu, nesie väčšiu zodpovednosť.
Budú kombinovať
Samozrejme, nie všetky členské štáty EÚ musia prijať nový systém v rovnakej podobe. Pre krajiny, ktoré si chcú zachovať doterajší systém, legislatíva umožní ponechať povinné lekárske kontroly pre určitú skupinu vodičov, napríklad pre starších alebo profesionálnych šoférov. To znamená, že jednotlivé štáty budú môcť kombinovať nový prístup so starými mechanizmami podľa vlastných potrieb.
Prínosom takéhoto prístupu má byť predovšetkým zvýšenie bezpečnosti. Motoristi sa budú môcť sami kriticky pozrieť na svoj zdravotný stav a v prípade akýchkoľvek pochybností radšej chvíľu nejazdiť. Na druhej strane však existuje riziko, že niektorí vodiči podcenia svoje obmedzenia alebo ochorenia, čím sa môžu stať rizikom na ceste.
Chcú výrazne zlepšiť bezpečnosť
Podstatné bude, ako sa k tejto zmene postavia jednotlivé štáty. Na Slovensku by mohla implementácia prebiehať v spolupráci s odborníkmi z ministerstva dopravy a zdravotníctva. Dôležité bude aj to, aby verejnosť bola o tejto zmene dôkladne informovaná. V praxi to môže znamenať informačné kampane, ktoré vysvetlia, ako vyplniť zdravotný dotazník a ako pristupovať k sebahodnoteniu.
Nový systém ešte nie je definitívne schválený, no už teraz vyvoláva diskusiu. V európskom kontexte však ide o ďalší krok k modernizácii a zjednodušeniu legislatívnych noriem. Ak bude reforma úspešná, vodiči by sa mohli dočkať väčšej slobody a menej byrokracie, no zároveň väčšej zodpovednosti za vlastnú bezpečnosť a bezpečnosť ostatných na cestách.