Nemecký automobilový priemysel už dlhšiu dobu sužuje nepriaznivá výkonnosť, ktorú sprevádzajú slabé predaje vozidiel. Podľa údajov Spolkového úradu pre automobilovú dopravu (KBA) sa v novembri na území krajiny zaregistrovalo 244 544 nových vozidiel, čo predstavuje 0,5-percentný medziročný pokles. Podstatnú zásluhu na tom mali elektromobily.
Ich predaj v sledovanom období klesol o takmer 22 percent, taktiež v medziročnom porovnaní. Ich trhový podiel sa tak znížil na približne 14 percent, informuje denník Teraz.sk.
Kto za to môže?
Slabnúci predaj elektrických vozidiel má na svedomí viacero faktorov. Za hlavný, alebo aspoň jeden z hlavných, sa však považuje ukončenie vládnych dotácií, ku ktorému došlo koncom minulého roka. Práve tieto dotácie zohrávali kľúčovú úlohu v udržiavaní silnej konkurencieschopnosti elektrických vozidiel.
Myslí si to aj Constantin Gall z poradenskej spoločnosti EY. Tvrdí, že odstrihnutie týchto stimulov spôsobilo „stratu dynamiky“ na trhu.
No ako sme spomenuli, „brzdných“ faktorov je v skutočnosti viacero. Záujem o elektromobily v Nemecku klesá aj kvôli vysokej priemernej obstarávacej cene a občasne vysokým nákladom na nabíjanie. Dokonca aj na nemecké platy sú nové elektromobily jednoducho príliš drahé. Problémom je aj slabá nabíjacia infraštruktúra, ktorej pokrytie vo viacerých oblastiach je buď to nedostatočné, alebo rovno nulové.
Opomenúť taktiež nemožno silnú náklonnosť veľkej časti spotrebiteľov smerom k spaľovaciemu motoru, a to kvôli vyššej flexibilite a dojazdu.
Čo presne elektromobily čaká?
Žiaľ, na túto otázku neexistuje jednotná odpoveď. Mnohí odborníci však napriek súčasným nezdarom do budúcnosti predpovedajú oživenie segmentu, a to vďaka prísnejším emisným normám zo strany Európskej únie (EÚ). Tie vstúpia do platnosti už v roku 2025.
Výrobcovia budú kvôli nim nútení zvyšovať podiel elektrických vozidiel vo svojich vozových parkoch, a teda aj na trhu. Očakáva sa, že tento trend povedie k výraznému zníženiu priemernej obstarávacej ceny nových elektromobilov a k obecnému zlepšeniu ponuky na trhu.
Samozrejme, Nemecko, ktoré si pripisuje titul automobilovej veľmoci, bude v tomto vývoji zohrávať kľúčovú úlohu. Preto je potrebné, aby sa úspešne vysporiadalo s dvomi vážnymi výzvami, ktorým aktuálne čelí. Sú nimi slabnúci dopyt na domácich a zahraničných trhoch a rastúce náklady na materiály a energiu.
Čo sa týka slabnúceho dopytu po nemeckých vozidlách v zahraničí, v tomto smere možno prstom ukázať hlavne na Čínu, kde začínajú dominovať domáci producenti. Tamojšia vláda im totiž poskytuje nadštandardné dotácie, ktoré im uľahčujú nielen domácu výrobu, ale aj expanziu do zahraničia. EÚ už kvôli obavám z vplyvu týchto dotácií uvalila na čínske elektromobily vyššie dovozné clá.
Náklady na materiály a energiu zase zvyšujú tlak na ziskovosť, čo tlačí predajné ceny smerom nahor.
Tieto výzvy sa už prejavili v podobe slabých hospodárskych výsledkov popredných automobiliek, vrátane Volkswagenu, BMW a Mercedes-Benz. Všetky z nich oznámili pokles ziskov a varovali pred neistou budúcnosťou.
Analytici sa zhodujú, že problémy segmentu elektromobilov možno vyriešiť uvádzaním cenovo dostupnejších elektromobilov, zlepšením stavu nabíjacej infraštruktúry a zavedením dostatočných dotácií alebo iných stimulov.