Životnosť elektromobilov je možné predĺžiť až o 38 percent. Vyplýva to zo štúdie, ktorú nedávno zverejnili vedci a bola publikovaná na webe Nature Energy. Štúdia okrem iného uvádza, že vodiči elektromobilov jazdili celý čas zle.
Elektromobily sa dostávajú čoraz viac do popredia, ale ešte stále je mnoho vodičov, ktorí sú verní klasike – benzínu alebo nafte. Vodiči, ktorí zatiaľ neobjavili čaro elektromobilov, argumentujú zväčša nižším výkonom, slabým dojazdom alebo krátkou životnosťou batérií. Nová štúdia SLAC-Standford Battery Center, ale tieto mýty sčasti vyvracia. Štýl jazdy a spôsob nabíjania elektromobilov totižto môžu predĺžiť životnosť batérií viac než o tretinu.
Elektromobily ovplyvňuje štýl jazdy
Ako uvádza štúdia, nové poznatky prinášajú majiteľom elektromobilov potešujúce správy. Životnosť batérie môže byť až o 38 percent dlhšia, než sa pôvodne predpokladalo. Štandardné laboratórne testy batérií sa zameriavajú na cyklické vybíjanie a nabíjanie pri konštantnej rýchlosti. Vodiči sa ale v praxi takto nesprávajú, preto sú laboratórne výsledky skreslené. Pri bežnej prevádzke sú elektromobily vystavené rôznym situáciám. Napríklad rýchla jazda po diaľnici, pomalšia jazda v meste, zastavenia, rozjazdy v premávke, prudké zrýchlenia a podobne. Nehovoriac o tom, že elektromobil významnú časť dňa stojí niekde zaparkovaný.
Ako uviedla hlavná autorka štúdie a docentka na Standford Doerr School of Sustainability Simona Onori, reálna jazda pomáha batériám vydržať dlhšie, než sa predpokladalo na základe tradičných laboratórnych testov. Jazda totižto zahŕňa časté zrýchľovanie, brzdenie alebo dlhšie obdobia pokoja. Ako sa píše v štúdii, krátke a prudké zrýchlenia spomaľujú degradáciu batérie v elektromobiloch. Týmto zistením sa vyvracia dlhoročný mýtus, ktorý tvrdil, že prudké zrýchlenia majú na batériu negatívny vplyv.
Testovala sa takmer stovka batérií
V rámci štúdie sa testovalo 92 komerčných lítium-iónových batérií. Na testy sa použili štyri rôzne profily vybíjania, ktoré mali za cieľ simulovať dynamické jazdné podmienky. Výskumníci zistili, že čím viac sa testovacie profily zhodovali s reálnym správaním vodičov na cestách, tým lepšie batérie odolávali postupnej degradácii.
Ako sme naznačili, zaujímavým zistením bolo vyvrátenie mýtu, že krátke prudké zrýchlenia škodia batérií. Jeden z autorov štúdie Alexis Geslin to vysvetlil takto: „Dynamické vzory vybíjania, ktoré odrážajú každodenné používanie vozidiel, môžu byť k batériám šetrnejšie, než sme si mysleli.“ To znamená, že v realite nedochádza k degradácii, ale naopak k jej znižovaniu.
Štúdia sa zaoberala aj tým, aký vplyv má na batériu, keď je vozidlo zaparkované. Tu sa zistilo, že ak majiteľ elektromobil dlhšiu dobu nepoužíva, má to výrazne horší vplyv na batériu než cyklické nabíjanie a vybíjanie. Ak teda využívate svoj elektromobil len sporadicky, batéria môže degradovať rýchlejšie, pretože nečinnosť na ňu pôsobí negatívne.