Elektromobily údajne spotrebujú viac energie, než tvrdia samotní výrobcovia. Vyplýva to z nedávnej analýzy, ktorú vykonali nemeckí odborníci. Reálne teda vodičom ponúknu kratší dojazd. Napriek posunu v oblasti výroby batérií pre elektrické autá, efektivita elektromobilov klesla. Dôvodom je, že sa vyrábajú ťažšie a väčšia autá, ktoré logicky aj viac spotrebujú. Tému priniesol portál Ecomento.de.
Vo výskume sa objavilo 342 elektrických áut, ktoré sú dostupné na európskom trhu. Výskumný tím z Hochschule Trier porovnal údaje o spotrebe, ktoré uvádzajú výrobcovia so skutočnou spotrebou na nemeckých cestách. Dáta boli následne získané z platformy Spritmonitor, kde vodiči zaznamenávali svoje reálne skúsenosti s dojazdom elektromobilu.
Elektromobily majú kratší dojaz
Výsledky analýzy preukázali, že spotreba elektromobilov je priemerne 20,7 kWh na 100 kilometrov. Výrobcovia pritom uvádzali 19,4 kWh. Priemerný dojazd elektrických vozidiel na jedno nabitie bol 383 kilometrov, čo bolo o desiatky kilometrov menej než deklaroval výrobca. Na základe štúdie sa zistilo, že reálna spotreba energie je o približne sedem percent vyššia než uvádzaná.
Faktory, ktoré ovplyvňujú spotrebu
Analýza ale nemusí byť presná, pretože na spotrebu má vyplv viacero faktorov. Napríklad štýl jazdy vodiča, kvalita ciest alebo teplota okolitého prostredia. Ďalším faktorom, ktorý významne ovplyvňuje spotrebu, je hmotnosť vozidla. Elektrické SUV prirdzene spotrebuje viac energie ako kompaktnejšie vozidlá. Podľa autorov štúdie každých 100 kilogramov hmotnosti zvyšuje spotrebu o 0,2 ± 0,1 kWh na 100 kilometrov. Na spotrebu energie má vplyv aj aerodynamika vozidla alebo typ pohonu kolies.
Energetické štítky elektrických vozidiel
Tím pod vedením Martina Weissa zároveň na základe analýzy navrhol, aby sa pre elektromobily zaviedli energetické štítky. Tie by boli podobné, na aké sú používatelia zvyknutí pri spotrebičoch. Štítky by označovali energetickú efektivitu od A po G a boli by farebne rozlíšené v štýle semaforu. Analytici si myslia, že takéto označovanie elektrických áut by mohlo motivovať výrobcov, aby vyrábali úspornejšie vozdilá.