Jaguar – všetkým známa automobilka, ktorá pôsobí dokonca aj na Slovensku – nedávno oznámila veľký rebranding. Zmeny sa pritom dotkli nielen vizuálu podniku, ale aj jeho funkčnosti. Je však pravda, že do očí viac bijú dizajnové úpravy. Tým nemyslíme len značku a logo, ale aj prvý elektromobil, ktorý automobilka po rebrandingu predstavila. Hoci ide len o koncept, výrazne polarizoval celú komunitu, píše The Independent.
Ako býva pri premenách tohto rázu zvykom, cieľom rebrandingu je zmeniť vizuálnu prezentáciu firmy a jej vozidiel, ako aj zlepšiť efektivitu a posilniť predaje. Automobilka sa v poslednom období netešila takým výsledkom, aké by si vedenie prialo. Pred časom vymenila svoju lukratívnosť za vysoký objem predaja, a to s vidinou vyšších ziskov. Táto transakcia sa však ukázala byť celkom nevýhodná.
Jaguar postupne začal zaostávať za svojimi hlavnými konkurentmi, vrátane nemeckých značiek BMW a Mercedes-Benz. Rozhodla teda pre tvrdý reštart. Rawdon Glover, generálny riaditeľ spoločnosti, skonštatoval, že nebojácnosť zohráva kľúčovú úlohu v úsilí vrátiť značku Jaguar späť na výslnie. Dodal, že najviac sa jej vždy darilo vtedy, keď odporovala konvenciám.
Pokiaľ ide o zmenu dizajnového jazyka, nová podoba odráža kľúčové hodnoty automobilky a poukazuje na to, čo chystá do budúcna. Dotkla sa aj nápisu na vozidlách, ktorý má nádych modernizmu. Ide jednoduchú, no relatívne atraktívnu kombináciu geometrie a symetrie. Samozrejme, dizajn je často subjektívny, takže nie každému sa bude táto premena páčiť.
Pre niekoho úchvatný, pre niekoho úsmevný
Dôkazom toho je aj koncept elektromobilu s označením Type 00. Stalo sa tak v rámci podujatia, ktoré sa konali v americkom Miami. Odhalený model mal vznikať štyri roky, čo značí, že automobilka doň vložila kopu času a peňazí. Napriek ohromnému úsiliu však vozidlo okamžite rozdelilo fanúšikov na dva tábory. Jeden dizajn elektromobilu chváli, druhý ho považuje skôr za zlý vtip.
Podobne sa rozdelili aj významné osobnosti a žurnalisti. Napríklad Andrew English z Daily Telegraph ho označil za „dizajnový triumf“ a „jednoducho ohromujúci“. Naopak, Beatrix Keim, riaditeľka Centra pre automobilový výskum, pre britskú BBC uviedla, že tento vizuál nie je tá najsprávnejšia cesta, a že celkovo je vozidlo príliš veľké a nereálne.
Keim taktiež skritizovala exkluzivitu elektromobilov pre bohatých. Uviedla, že elektromobily nemôžu byť dostupné len pre elitu. Hoci je Jaguar luxusnou značkou, predstavený koncept nie je efektívny nástroj na zvýšenie tržieb, keďže výsledný produkt (ak niekedy vznikne) nebude určený pre masový trh.
Elektromobil ako z budúcnosti
Po technickej stránke je Type 00 prinajmenšom zaujímavý. Na oboch stranách konštrukcie je do mosadzných panelov laserom vyrytý ikonický znak „Jaguar“. Tieto panely skrývajú kamery, ktoré nahrádzajú tradičné spätné zrkadlá. Obraz z týchto kamier sa premieta na obrazovkách v interiéri.
Prístup do kabíny zabezpečujú tzv. motýľové dvere. Je priestranná a vyzdobená tromi ručne vypracovanými mosadznými líniami, ktoré prechádzajú pozdĺž interiéru. „Plávajúce“ predné sedadlá sú čalúnené zmesou vlny, ktorá bola použití aj pri podlahe a iných častiach interiéru.
Čo sa týka jazdných vlastností, Jaguar sľubuje dojazd približne 770 km na jedno nabitie, a to vďaka špecializovanej elektrickej platforme. Batéria má podporovať rýchle nabíjanie – len 15 minút má stačiť na dojazd okolo 320 km.
Teraz ale späť k dizajnu. Jaguar podľa všetkého cielil na futuristický a prémiový dojem. A treba uznať, že do istej miery sa mu to podarilo. Nekonvenčné tvary doladené ostrými kontúrami však mnohým nie sú po chuti, hlavne v kombinácii s extravagantnou ružovou farbou. Na internete bol tento dizajn počastovaný prídavnými menami ako „hrozný“, prípadne bol rovno asociovaný so „škaredým káčatkom“.
Pravdu majú v podstate všetci
Gerry McGobern, hlavný kreatívny riaditeľ automobilky, uviedol, že niektorí si auto zamilujú okamžite, iní neskôr a niektorí nikdy. Označil to za podstatu odvážnej kreativity.
Či vám vizuálne prevedenie Type 00 je len na vás. Dizajn, bol, je a aj vždy bude vecou subjektívneho pohľadu.
Objektívne však možno skonštatovať, že tento elektromobil skutočne nebude určený širokým masám. Na trh má prísť koncom budúceho roka, a to za cenu vyše 100-tisíc britských libier, čo v prepočte vychádza na približne 120-tisíc eur.