Zvyšujúci sa počet elektromobilov na cestách postupne znižuje príjmy štátu zo spotrebných daní na benzín a naftu. Štáty využívajú tieto dane na budovanie a údržbu ciest, mostov a dopravnej infraštruktúry. Ak sa však ľudia presúvajú k ekologickejším alternatívam, príjmy z tradičných palív klesajú. To je problém, ktorý neobíde žiadnu krajinu s narastajúcim počtom elektromobilov, Slovensko nevynímajúc.
Daň za každý kilometer
Švajčiarsko navrhuje riešiť túto dilemu inovatívnym spôsobom. Namiesto zdaňovania elektriny určenej na nabíjanie elektromobilov, čo je logisticky a technicky náročné, chce zaviesť daň založenú na najazdených kilometroch. Majitelia elektromobilov by tak platili podľa toho, koľko reálne jazdia. Tento prístup zabezpečí, že do štátneho rozpočtu prispejú všetci vodiči, bez ohľadu na to, kde či ako nabíjajú svoje autá.
Táto idea vznikla v rámci opatrení na zaistenie udržateľnosti dopravného financovania v budúcnosti. Švajčiarska spolková rada požiadala ministerstvá o prípravu konkrétnych návrhov do konca budúceho roka a plánuje zaviesť tento systém najneskôr do roku 2030.
Príležitosť pre ostatné štáty vrátane Slovenska
Ak sa švajčiarsky model osvedčí, je veľmi pravdepodobné, že ho budú nasledovať aj iné krajiny. Pre štáty, ktoré sa snažia znižovať uhlíkovú stopu a zároveň udržať financie na údržbu dopravnej infraštruktúry, môže byť toto riešenie výhodné. Slovensko, podobne ako ostatné európske krajiny, bude musieť skôr či neskôr čeliť otázke, ako nahradiť výpadok z palivových daní.
Zdaňovanie na základe najazdených kilometrov môže odstrániť nespravodlivosť, keď používateľ elektriny nabíja doma zo solárnych panelov a neplatí takmer nič, kým iný nabíja na verejných nabíjačkách. Navyše je to spravodlivejšie voči klasickým spaľovacím autám, pretože sa nezdaní len palivo, ale aj samotné využívanie ciest.
Zostať pri starých modeloch financovania by mohlo z dlhodobého hľadiska ohroziť rozpočet na cesty a dopravné služby. Preto je nevyhnutné hľadať alternatívy. Švajčiarsko ukazuje jednu možnú cestu vpred: namiesto zdaňovania samotnej elektriny sa sústrediť na to, koľko vodiči využívajú cesty.
Budúce roky ukážu, či švajčiarsky prístup získa podporu aj inde. Či už sa štáty rozhodnú nasledovať tento model alebo zvolia inú stratégiu, je jasné, že s nárastom elektromobility sa menia aj pravidlá financovania dopravy. Prechod na elektrinu je nielen ekologický, ale aj ekonomicky a politicky zaujímavý proces, ktorý si vyžaduje nové riešenia a prispôsobenie sa meniacim sa podmienkam.