Viaceré známe automobilky aktuálne zápasia s nepriaznivo hospodárskou situáciou. Nemálo z nich sa pritom teší značnej obľube aj na Slovensku. Žiaľ, zdá sa, že kríza postupne stíha viac a viac mien. Po novom sa do tejto skupiny začlenila aj automobilka Opel, ktorá spadá pod koncern Stellantis.
Ako informuje portál Topspeed.sk, automobilka dočasne zastavila výrobu vo svojom hlavnom závode v nemeckom meste Rüsselsheim, kde zamestnáva vyše 1 500 pracovníkov. Tento týždeň vraj nevyrobí ani jedno auto.
Týkať sa to má hlavne modelov Astra a DS 4, ktorých výroba v závode bola úplne prerušená. Podľa informácií od hovorcu značky by sa výroba mala obnoviť v týždni začínajúcom 9. decembra, avšak len v režime jednej zmeny. Tento stav by mal pretrvávať do konca januára budúceho roku, čiže takmer dva mesiace.
Ako-tak dobrou správou je, že zamestnanci budú finančne kompenzovaní. Dostali totiž voľno s plne hradenou mzdou, takže zastavenie výroby na nich nemusí mať úplne negatívny dopad. Vyhliadky na výrobu v závode do budúcnosti však nie sú zrovna ružové, a teda vzbudzujú vážne obavy.
Opel v júni oslávil jubilejné 125. výročie svojho založenia. V minulosti vystupoval ako dcérsky podnik spoločnosti General Motors, v roku 2017 prešiel pod francúzsku PSA, ktorá sa neskôr spojila s koncerom Stellantis. V Rüsselsheime už Opel učiniil viaceré zmeny, vrátane zníženia počtu pracovných miest a modernizácie výroby. Ako bolo spomenuté, v súčasnosti zamestnáva niečo cez 1 500 pracovníkov.
Kríza je rozsiahla
Pretrvávajúca kríza európskeho automobilového priemyslu bola hlavnou témou nedávneho podujatia CEE Automotive Supply Chain, ktorého sa zúčastnili odborníci zo Slovenska, Česka a Európy. Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) informoval, že existujú spôsoby, akými sa možno z krízy vymaniť, avšak ich realizácia rozhodne nebude jednoduchá.
Podujatie, ktoré ZAP SR organizoval spoločne s českým Sdružením automobilového průmyslu (AutoSAP), privítalo viac ako 300 účastníkov z 12 krajín. Alexander Matušek, prezident ZAP SR, uviedol, že výroba a predaj automobilov na území Európy klesli o približne 2-milióny vozidiel, konkrétne v porovnaní s výsledkami vykázanými pred pandémiou koronavírusu. To pre európske automobilky predstavuje vážnu výzvu, ktorú ešte väčšmi umocňujú geopolitické napätia a silná konkurencia čínskych producentov.
Na Slovensku je situácia zatiaľ stabilná, keďže automobilky u nás majú na najbližšie tri roky zabezpečenú produkciu. Aby však táto situácia pretrvala, bude potrebné splniť tri dôležité kritériá, a to znížiť výrobné náklady, zabezpečiť dostatok kvalifikovaných pracovníkov a podporiť environmentálnu udržateľnosť výroby.
Pokiaľ ide o environmentálny aspekt, Petr Novák, člen predstavenstva AutoSAP, upozornil na hrozby pokú za nesplnenie emisných cieľov CO2, ktoré by sa mohli vyšplhať až na 15-miliárd eur.
Problémy pritom sužujú nielen spaľováky, ale aj elektromobily. Sigrid de Vries, generálna sekretárka Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), podotkla, že automobilový priemysel je pripravený na transformáciu, ktorá prinesie bezemisné formy pohonu.
Táto budúcnosť v nemalej miere zahŕňa aj rozmach elektromobility, resp. elektrických vozidiel. Sekretárka však upozornila, že masovému rozšíreniu elektromobilov bráni hneď niekoľko dôležitých „brzdných“ faktorov, menovite nedostatočný dopyt, chýbajúca infraštruktúra a zložitá regulácia.
Sekretárka taktiež poukázala na smutné štatistiky, podľa ktorých činí trhový podiel elektromobilov v rámci Európy len 10 percent. Pôvodné predpoklady udávali trhový podiel okolo 20 percent až 25 percent do roku 2025.
Trápi sa nejedna automobilka
Ako sme spomenuli, ťažkým obdobím si prechádza viacero automobiliek, nielen Opel. Dávnejšie sme vás informovali o hrozivom prepade koncernu Volkswagen. Škoda ťahala výsledky smerom nahor, avšak jej čísla boli zatienené slabou výkonnosťou ostatných značiek, vrátane Audi, ktorej odbyt sa v druhom kvartáli tohto roka prepadol až o 16 percent. Nedarilo sa dokonca ani kmeňovej značke, ktorej odbyt klesol o 6,6 percenta.
Ďalej tu máme americký Ford, ktorý má na každom predanom elektromobile prerábať okolo 50-tisíc eur. Taktiež treba podotknúť, že automobilka v posledných výsledkoch vykázala len 68-tisíc predaných kusov, čo predstavuje medziročný pokles o 17 percent. V poslednom štvrťroku predal 32-tisíc elektromobilov, teda o 11 percent menej ako v rovnakom období minulého roka.
Napokon nemožno opomenúť výrazný úpadok legendárnej značky Maserati. V priebehu prvých deviatich mesiacov tohto roku sa luxusnej automobilke podarilo predať len 11 800 vozidiel, čo predstavuje takmer polovičný medziročný prepad. V rovnakom období minulého roku automobilka predala 20 400 kusov.