Trh so smartfónmi v posledných dvoch rokoch vo veľkej miere formuje jedna dôležitá technológia, a to umelá inteligencia (AI). Tá už dávno neslúži len na pomoc pri drobných, často bezvýznamných optimalizačných procesoch. AI sa stáva čoraz pevnejšou súčasťou nášho každodenného života, nakoľko jej kapacity de facto zo dňa na deň prekonávajú nové hranice možného i nemožného.
Umelou inteligenciou dnes disponuje azda každý novší vlajkový telefón, teda pokiaľ nemáte iPhone. Apple sa v tomto smere výrazne oneskoril, pričom je dosť možné, že na svoj prílišný strach tvrdo doplatí. Vyplýva to z výsledkov prieskumu, na ktoré upozornil server PhoneArena.
Prieskum uvádza, že ani používatelia iPhonov, ani používatelia modelov Galaxy od Samsungu, nie sú prínosmi AI ktovieako očarení. Napriek tomu však táto technológia môže byť kľúčovým faktorom, ktorý ovplyvní lojalitu používateľov k svojej značke.
AI zatiaľ nemá ohromnú popularitu
Prieskum vykonal predajca SellCell na vzorke 2-tisíc respondentov zo Spojených štátov. Išlo o tisíc používateľov iOS a tisíc používateľov Androidu. Ako sme spomenuli, väčšina z nich považuje funkcie AI za málo prínosné. Až 73 percent používateľov iPhonov a 87 percent majiteľov Galaxy zariadení uviedlo, že tieto funkcie pre nich majú malú alebo dokonca nulovú hodnotu.
Až 58 percent používateľov iPhonov a 53 percent používateľov smartfónov Galaxy sa k používaniu funkcií AI vôbec nedostalo. Tí, ktorí sa k nim dostali, najviac ocenili pomocné nástroje na písanie a sumarizáciu upozornení.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že AI nateraz nie je faktorom, ktorý by mohol výrazne ovplyvniť lojalitu zákazníkov k svojej značke. Opak je však pravdou.
Formujúci sa kľúčový faktor
Zdá sa, že používatelia iPhonov pripisujú funkciám AI o čosi väčšiu hodnotu a dokonca sú otvorenejší možnosti zmeniť značku za účelom získania širších možností. Prieskum zistil, že až 16,8 percenta používateľov iPhonov zvážilo prechod k Samsungu pre lepšie funkcie AI. Opačný prechod, teda prechod od Samsungu na Apple, v tejto súvislosti zvažuje iba 9,7 percenta používateľov.
Tieto percentá sa nemusia zdať ohromné, no treba si uvedomiť, že prieskum bol realizovaný na území Spojených štátov, kde sa produkty Apple, najmä iPhony, dlhodobo tešia v podstate dominantnému postaveniu. S ohľadom na túto skutočnosť sú uvedené čísla prinajmenšom zaujímavé.
Taktiež stojí za zmienku, že lojalita zákazníkov Apple v posledných rokoch upadá rýchlejšie ako lojalita používateľov Galaxy zariadení. Je teda možné, že AI bude pre mnohých akýmsi zlomovým bodom, ktorý ich „prinúti“ k zmene značky.
iPhone zaostáva, používatelia váhajú
Z prieskumu tiež vyplynulo, že AI funkcie zohrávajú väčšiu úlohu pri rozhodovaní o upgradoch pre používateľov iPhonov než pre majiteľov smartfónov Galaxy (47,6 percenta oproti 23,7 percenta). Okrem toho sú priaznivci Apple ochotnejší si za AI funkcie zaplatiť (11,6 percenta). V prípade Samsungu rovnakú ochotu prejavili iba 4 percentá respondentov.
Rozhodne teda nemožno vylúčiť, že AI už v dohľadnej budúcnosti dotlačí mnohých fanúšikov iPhonov k prechodu k Samsungu. Apple Intelligence, čiže súprava funkcií AI od Apple, síce obsahuje pár užitočných funkcií, no mnohé ešte len čakajú na uvedenie. Samsung je v tomto smere podstatne aktívnejší.
Apple je známy tým, že sa nevrhá strmhlav do neprebádaných vôd. Jeho ostražitosť rozhodne má svoje dôvody, no nie vždy môže byť výhodná. Okrem AI mešká aj v oblasti skladacích smartfónov. Zatiaľ čo Samsung má na konte už šesť generácií Galaxy Z Fold a Galaxy Z Flip, Apple zatiaľ nevydal ani jeden ohybný iPhone. A zrejme to tak ešte chvíľu ostane – predstaviť ho má až v roku 2026. Tejto téme sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku na tomto odkaze.