Z poľského trhu dorazilo na Slovensko hneď niekoľko noviniek. Známou zmenou je príchod drogérie Hebe, ktorá otvorila prvé kamenné obchody v Bratislave aj v Prešove a plánuje ďalšiu expanziu naprieč krajinou. Popri nej sa úspešne udomácňuje módny reťazec Ochnik, ktorý stavil na Trenčín a tam rozbehol svoju prvú predajňu s kvalitným oblečením.
Najväčšie očakávania však sprevádza reťazec Biedronka, ktorý chcel svoju premiéru stihnúť do Vianoc 2024, ale napokon uvedenie prvých predajní presúva na začiatok roka 2025. Lokality ako Levice, Nové Zámky, Považská Bystrica, Senica, Zvolen či Miloslavov sa už spomínali. Hoci sa špekulovalo aj o Bratislave, zatiaľ ju reťazec nemá na zozname. Analytici predpokladajú, že Biedronka môže byť priamou konkurenciou pre Lidl a všetkých hráčov na trhu potravín, ako napríklad COOP Jednota, Tesco, Billa či Kaufland.
„Eurové obchody“ a lacné nákupy
Slovenský trh si zvykol na sieť lacných predajní, akými sú Pepco, TEDi či KiK. Tieto „eurové obchody“ sa však dočkajú nových konkurentov. Diskontný reťazec Action z Holandska už stihol otvoriť niekoľko prevádzok a jeho pokračujúca expanzia znamená, že zákazníci dostanú ešte širšiu ponuku cenovo výhodných produktov.
Ďalším plánovaným hráčom je nemecký Woolworth, ktorý by mal prvú pobočku otvoriť koncom roka 2025. Vo svojej domácej krajine prevádzkuje cez 700 obchodov a venuje sa predaju rôzneho sortimentu od domácich potrieb až po drogériu a oblečenie. Rovnako záujem o Slovensko prejavil aj reťazec Dealz, ktorý patrí do skupiny Pepco Group a ponúka sortiment podobne lacných výrobkov. Je známy najmä v Spojenom kráľovstve, kde funguje pod značkou Poundland.
Novinky vo fastfoode
V oblasti rýchleho občerstvenia sa taktiež črtajú zaujímavé prírastky. Spoločnosť Monterock International získala licenciu na rozširovanie siete Five Guys v strednej a východnej Európe. Táto populárna americká značka je známa klasickými hamburgermi či milkshake-mi a už prevádzkuje pobočky vo Viedni. V horizonte nasledujúcich rokov sa môže objaviť aj v Bratislave či iných väčších mestách.
Potenciálnym nováčikom na našom trhu je aj reťazec Wendy’s, ktorý hľadá možnosti, ako expandovať do stredoeurópskeho regiónu. V USA a Kanade patrí k hlavným hráčom vo fastfoodovom segmente a preslávil sa najmä špeciálnymi sendvičmi a pikantnými kuracími variáciami. Zatiaľ nie je jasné, kedy a kde by mohli prevádzky vzniknúť, no ak sa reťazec rozhodne vstúpiť, zvyčajne tak robí cez franšízové modely v hlavných mestách.
Kto mešká a kto sa odmlčal
V tomto roku sa diskutovalo aj o expanzii rumunskej kaviarenskej siete 5 to go, ktorá avizovala otvorenie prvej pobočky v Bratislave ešte na jar 2024, no napokon plány presunula na neskorší termín a nakoniec sa úplne odmlčala. Podľa pôvodných vyjadrení chcel reťazec otvoriť až sto pobočiek do roku 2028, no momentálne chýbajú bližšie informácie o ďalšom postupe.