Na legendárnom japonskom okruhu Suzuka sa uskutočnili skutočne nevídané preteky. Bývalý pilot Formuly 1 (F1) Daniil Kvjat si zmeral sily s autonómnym pretekárskym vozidlom. Zatiaľ čo v jednom kokpite sedel skúsený živý vodič, druhý kokpit obsahoval celkovo 95 kilogramov počítačov a senzorov. Výsledky boli prinajmenšom pozoruhodné.
Ako informuje magazín VTM.cz, preteky zorganizovala Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL), ktorá sa zameriava na vývoj a testovanie technológií autonómneho riadenia v extrémnych podmienkach pretekárskych tratí.
A2RL je pretekárska séria, v ktorej si merajú sily autonómne vozidlá vybavené hardvérom inštitútu Technology Innovation Institute (TII). No pokiaľ ide o softvér, ten si každý zúčastnený tím programuje sám, čo vytvára rozsiahly priestor pre inovácie a vznik unikátnych algoritmov. Hlavným cieľom tejto ligy je posunúť hranice autonómneho riadenia a priniesť poznatky, ktoré pomôžu k plynulejšiemu a bezpečnejšiemu chodu každodennej dopravy.
Človek je človek, stroj je stroj
Ako sme spomenuli, preteky priniesli zaujímavé výsledky. Robotické autá, hoci za posledné roky zásadne pokročili, stále majú viaceré nedostatky. A tie sa na trati celkom jasne prejavili. Giovanni Pau z tímu TII Racing poznamenal, že autonómne auto jednoducho nedokáže „cítiť“ trať rovnako ako človek. Kvjat dokázal okamžite vyhodnotiť, ako pneumatiky reagujú na povrch trate. Pre počítač je niečo také stále nemožné.
Ide o kľúčovú schopnosť, a to obzvlášť na okruhoch, akým je Suzuka – úzke a dlhé zákruty. Počítač nedokáže adekvátne porozumieť dôležitosti dostatočného zahriatia pneumatík, čo náramne vplýva na ich priľnavosť. To predstavuje kompromisy nielen na výkone, ale aj na bezpečnosti.
Kto zvíťazil?
Pred rokom mal Kvjat náskok tri až päť minút na kolo, tento rok bol rozdiel len osem sekúnd. Vo svete pretekárov stále ide o obrovskú priepasť, avšak z technologického hľadiska ide o dôležitý pokrok.
Na základe získaných údajov možno skonštatovať, že autonómne vozidlo je dnes schopné prejsť trať rýchlosťou na úrovni 90 až 95 percent profesionálneho pilota.
Je ale nutné poznamenať, že samotné preteky de facto skončili skôr, než sa vôbec začali. Počas zahrievacieho kola autonómne vozidlo stratilo kontrolu, dostalo sa do šmyku a narazilo do bariéry. Príčinou bola zlá trakcia kvôli studeným pneumatikám a náhlej strate tlaku v jednej z nich. Video zachytávajúce kolíziu nájdete nižšie.
Kvjat vedel, že musí pred ostrými zákrutami dostatočne zahriať pneumatiky. Dokázal sa tiež oprieť o svoje dlhoročné skúsenosti a inštinkty. Stroj nemá oči ani intuíciu, riadi sa čisto algoritmami. Kolízia v zahrievacom kole jasne ukázala, že realita je oveľa zložitejšia a tvrdšia ako simulácia.
Napriek tomu však preteky priniesli cenné dáta, ktoré poslúžia na ďalšie inovovanie autonómnych vozidiel, a to nielen tých pretekárskych. Pau zdôraznil, že všetky poznatky, ktoré prinesie pretekárska dráha, môžu byť neskôr uplatnené aj v bežnej doprave.