Vlaky na Slovensku figurujú ako náramne obľúbený spôsob verejnej dopravy. Preto mnohých rozhodne budú zaujímať zmeny, ku ktorým Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pristúpi už túto nedeľu (15. decembra). Sú rozsiahle a prevažne pozitívne.
Ako informujú Aktuality.sk, od uvedeného dátumu vstúpi do platnosti nový grafikon. Poteší posilnením spojov na niektorých kľúčových trasách, no dôjde aj k odstaveniu jedného typu vlakov. Určité zmeny potom čakajú aj súkromných dopravcov.
Pribudnú nové vlaky
Od 15. decembra sa bude po slovenských železniciach premávať oveľa viac vlakov. Ich počet na trasách medzi Bratislavou a Košicami stúpne takmer dvojnásobne, konkrétne zo súčasných 22 na 42, pričom štyri z nich budú operovať v akomsi zrýchlenom režime. To znamená, že trasu prejdú za menej ako päť hodín. Celkovo sa má na železnice položiť až 70 nových vlakov, čím sa zvýši ponuka až na 1 800 vlakov denne.
Potešia sa aj cestujúci, ktorí pravidelne využívajú južnú trať medzi Bratislavou a Košicami. Vlaky tu po novom budú premávať každé dve hodiny. Aby toho nebolo málo, vytúženého posilnenia sa dočkajú aj spoje medzi Bratislavou a Prievidzou. Vznikne aj priama linka medzi hlavným mestom a Nitrou. Zahŕňať bude 18 vlakov, pričom cesta by mala trvať len hodinu a 37 minút.
Posilnia sa aj železnice mimo SR
A to stále nie je všetko. Na linke medzi Bratislavou a Prahou pribudnú dva nové vlaky EuroCity – ranný a nočný. Linku medzi slovenským a rakúskym hlavným mestom (Viedňou) posilní 12 nových spojení, avšak až po skončení výluky v Marcheggu, ktoré sa predpokladá približne na polovicu budúceho roka.
Linka medzi Košicami a ukrajinským mestom Čop poskytne vlaky s vozňami až do Bratislavy, pričom v Čope budú môcť cestujúci prestúpiť na vlak do Kyjeva. Medzi Banskou Bystricou a Zvolenom budú po novom vlaky premávať každú hodinu, dokonca aj počas víkendov.
Za zmienku taktiež stojí denná premávka medzi Banskou Bystricou a Margecanmi, priame spojenie Trnavy a Kútov (bez prestupu v Senici) a posilnenie dopravy na severe Slovenska (Žilina – Trenčín a Liptovský Mikuláš – Vrútky).
Nové spoje RegioJet
Potešia sa potom aj cestujúci, ktorí aktívne využívajú vlaky RegioJet. Spoločnosť ešte v novembri spustila predpredaj nových cestovných lístkov, ktoré zahŕňajú severné a južné linky, pričom cestujúci majú na výber Viedeň, Budapešť, Bratislavu i Košice. Ceny cestovného ostali nezmenené, čo znamená, že z Prahy do Košíc sa aj naďalej bude možné dostať za cenu od 16 eur, zatiaľ čo cesta z Prahy do Bratislavy môže stáť len 11 eur.
Pozitívnou zmenou je taktiež posilnenie linky medzi Prahou a Brnom. Počet miest na sedenie stúpol až o 60 percent. V prípade trasy Praha – Ostrava – Košice bola dostupná kapacita navýšená až o 40 percent, a to najmä v dňoch, kedy je dopyt po vlakoch najvyšší. Českú metropolu a Košice spájajú tri vlaky v oboch smeroch a Bratislavu až štyri páry vlakov.
RegioJet pritom inovuje nielen dopravnú štruktúru, ale aj samotné vlaky – investuje do modernizácie i rozširovania vozového parku, čo okrem iného priamo vplýva aj na prepravnú kapacitu.
Zmeny v rozvrhu Leo Express a IC vlaky
Čo sa týka vlakov Leo Express, pre tie sa skráti cesta z Prahy do Košíc o pol hodiny, a to vďaka vynechaniu zastávky v Prešove. Tá bude obslúžená v opačnom smere.
A teraz tá menej potešujúca správa. Grafikon potvrdzuje koniec najrýchlejších IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami, a to kvôli nedostatočnej rentabilite, ktorá je priamo spätá s nízkou obsadenosťou. Z ročného hľadiska bola na úrovni len 50 percent.
Vyššie uvedené zmeny by však mali vyradenie týchto vlakov adekvátne kompenzovať.